01.05.2024
08.05.2018 aktualizacja 08.05.2018

Podlaskie/ Jastrzębie, które można obserwować w internecie mają młode

Źródło: Uniwersytet w Białymstoku Źródło: Uniwersytet w Białymstoku

Para jastrzębi z okolic Białegostoku, którą mogą obserwować internauci, w ostatnich dniach doczekała się młodych. Jak wyjaśniają naukowcy z Instytutu Biologii Uniwersytetu w Białymstoku młode będą przebywały w gnieździe co najmniej 40 dni.

W gnieździe były cztery jaja. Młode jastrzębie wykluwały się w pierwszych dniach maja, a ostatni wykluł się 5 maja - poinformował w poniedziałek PAP dr Paweł Mirski z Instytutu Biologii Uniwersytetu w Białymstoku.

Zaznaczył, że młode jastrzębie są "malutkie, w puchowym upierzeniu i nie tak łatwo je policzyć". Samica nadal siedzi na gnieździe, to samiec przynosi pokarm, a samica - jak mówi Mirski - "cierpliwe rozdziela go pomiędzy pisklaki". Naukowcy - na podstawie obserwacji - po wielkości przynoszonego pokarmu oceniają, że stanowią go często gołębie, które są już oskubane.

"Młode powinny przebywać w gnieździe przez co najmniej 40 dni, więc zapraszamy do częstego zaglądania" - poinformował Mirski.

Gniazdo jastrzębi znajduje się w okolicach Białegostoku. Ptaki można oglądać w internecie od początku kwietnia. Naukowcy z Instytutu Biologii Uniwersytetu w Białymstoku chcą w ten sposób edukować, popularyzować i przybliżać przyrodę jej miłośnikom.

Jak wcześniej mówił PAP Mirski, pokazując jastrzębie, naukowcy chcą nieco "odczarować" ten gatunek. Jastrząb może upolować kurę na podwórku czy gołębia. Z tego powodu jastrzębi nie lubią np. hodowcy gołębi. Mirski mówił również, że jastrzębie są często mylone z innymi ptakami drapieżnymi, np. myszołowami. Jastrzębie trudno jest zaobserwować w naturze, są rzadkimi ptakami, choć występują w całym kraju.

Transmisja z bocianiego gniazda jest dostępna pod linkiem.

PAP - Nauka w Polsce, Izabela Próchnicka