Nauka dla Społeczeństwa

27.04.2024
PL EN
23.05.2018 aktualizacja 23.05.2018

Studenci PW zbudowali silnik rakietowy na paliwo ciekłe

Fot. Politechnika Warszawska Fot. Politechnika Warszawska

Silnik rakietowy na paliwo ciekłe zbudowali członkowie jednego z kół naukowych działających na Politechnice Warszawskiej - informuje uczelnia. Pierwszy test urządzenia odbył się na początku maja.

Jak informuje na swojej stronie Politechnika Warszawska, kilkuosobowa grupa studentów z Koła Naukowego Napędów MELprop pracowała nad silnikiem trzy lata. "To pierwszy taki silnik na Politechnice Warszawskiej i jeden z pierwszych w Polsce" – podkreśla cytowany w komunikacie główny konstruktor urządzenia Aleksander Gorgeri.

"Przeprowadzaliśmy obliczenia, symulacje, analizy, krok po kroku sprawdzaliśmy każdy podsystem i dopiero, kiedy byliśmy pewni, że wszystkie działają, zorganizowaliśmy pełny test" - opowiada Gorgeri.

Pierwszy test silnika odbył się na początku maja. W silniku stworzonym przez warszawskich studentów jako paliwo wykorzystywana jest kerozyna (paliwo wykorzystywane w odrzutowcach), a jako utleniacz - podtlenek azotu (gaz rozweselający). Silnik może pracować nawet przez 20 sekund, generując ciąg rzędu 500N - co wystarczy do napędzenia rakiety. Ze względów bezpieczeństwa pierwszy test przeprowadzony został jednak przy nieco zredukowanych parametrach.

W silnikach rakietowych na paliwo ciekłe wykorzystuje się ciekły lub gazowy utleniacz i płynne paliwo jako reduktor. Takie urządzenia są bardziej złożone niż silniki na paliwo stałe. Co ważne, są też jednak od nich wydajniejsze i bezpieczniejsze, bo w ich przypadku można kontrolować proces spalania.

"Nasz silnik to demonstrator technologii" – mówi Aleksander Gorgeri. "Nie jest to produkt już gotowy do użytku w przemyśle kosmicznym. Stosunkowo niskim kosztem jesteśmy jednak w stanie udoskonalić technologię, żeby można ją w pełni wykorzystać. Najtrudniejszy krok, czyli zbudowanie działającego silnika mamy już za sobą" - podkreśla. W najbliższym czasie studenci będą pracować nad wprowadzeniem do silnika niezbędnych modyfikacji - takich, jak np. ograniczenie jego masy - i wykonaniem kolejnych testów. Ostatecznym celem jest bowiem przystosowanie silnika do wykorzystania w rakiecie.

PAP - Nauka w Polsce

kflo/ agt/

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

Copyright © Fundacja PAP 2024