26.04.2024
12.06.2018 aktualizacja 12.06.2018

Pterozaurom trzeba zmienić dietę

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Pterozaury mogły mieć inną dietę, niż uważano przez wiele dekad – informują naukowcy na łamach pisma „Biological Reviews”.

Pterozaury były latającymi gadami, żyjącymi w erze mezozoicznej (215-66 mln lat temu). W najnowszej publikacji zespół z University of Leicester w W. Brytanii przeprowadził analizę ponad 300 ustaleń, pochodzących ze 126 publikacji naukowych, a poświęconych diecie pterozaurów. Naukowcy zwracali też uwagę na jakość dowodów przemawiających za tymi konkluzjami.

Zdaniem badaczy większość sugestii na temat diety pterozaurów oparta została na analogiach z żyjącymi obecnie zwierzętami oraz na badaniach specyfiki zamieszkiwanego przez pterozaury środowiska. Jednak - jak podkreślają autorzy - oba rodzaje danych nie umożliwiają wyciągnięcia ścisłych wniosków.

Okazało się, że ponad 60 proc. hipotez dotyczących sposobu odżywiania się pterozaurów wysunięto na podstawie uproszczonych porównań, głównie budowy czaszek i zębów dzisiejszych zwierząt. Jednak tego rodzaju hipotezy są niemożliwe do sprawdzenia.

Dla przykładu, w przypadku pteranodona kilka niezależnych metod dowodzenia pozwoliło dojść do przekonania, że był on rybożercą. Jednak w przypadku ogromnego azhdarchida, którego rozpiętość skrzydeł przekraczała 10 m długości, wysunięto sześć różnych, niezgodnych ze sobą hipotez.

Jak piszą naukowcy, chcieli oni w ten sposób pokazać również to, w jaki sposób formułuje się wnioski w dziedzinie badań paleontologicznych – nie tylko, co wiemy, ale również, czego nie wiemy oraz w jaki sposób uzyskujemy wiedzę.

www2.le.ac.uk/news/blog/2018-archive/june/jurassic-diet-why-our-knowledge-of-what-ancient-pterosaurs-ate-might-be-wrong (PAP)