21.09.2018
PL EN
05.07.2018 aktualizacja 05.07.2018

Ponad 5 tys. sprzedanych edukacyjnych robotów Photon

Fot. PAP/ Marcin Obara  20.10.2016 Fot. PAP/ Marcin Obara 20.10.2016

Ponad 5 tys. Photonów, edukacyjnych robotów dla najmłodszych, zostało już sprzedanych na polskim rynku. Start-up założony przez absolwentów Politechniki Białostockiej, wchodzi ze swoim produktem także na rynki zagraniczne.

Photon to interaktywny, zintegrowany ze smartfonem lub tabletem robot, który "rozwija się razem z dzieckiem"; poprzez zabawę i rywalizację pomaga najmłodszym m.in. w nauce logicznego myślenia i podstaw programowania. Dzieci - rozwiązując zadania - otrzymują specjalne punkty, dzięki którym później mogą odblokować nowe możliwości robota, a inne ulepszać. W ten sposób Photon rozwija się razem z dzieckiem.

Aby wkroczyć z Photonem na rynek, jego twórcy założyli firmę Photon Entertainment. Ze zbiórki na międzynarodowej platformie crowdfundingowej Kickstarter pozyskali 52 tys. dolarów. W start-up zainwestowała również Polska Grupa Kapitałowa AHB2. Photon Entertainment podpisało też umowę z Cobin Angels, co umożliwi rozwój projektu za granicą.

Produkcja Photona ruszyła we wrześniu 2017 roku (jego produkcja odbywa się na Stadionie Miejskim w Białymstoku). Jak powiedziała PAP jeden z twórców i szef start-upu Marcin Joka, w ciągu dziewięciu miesięcy udało się sprzedać na polskim rynku ponad 5 tys. robotów. W jego ocenie, było to zgodne z ich założeniami biznesowymi. "Nie jest to zły wynik, zgodny z naszym minimum, pokazało, że jest zainteresowanie robotem" - dodał.

Photon jest dostępny w największych sieciach retailowych w kraju; jest też obecny w placówkach edukacyjnych w kraju. Do tej pory - jak informuje Joka - robota udało się wdrożyć w 450 przedszkolach i szkołach podstawowych. Do edukacyjnych Photonów dołączane są specjalne materiały dydaktyczne dla nauczycieli.

Joka powiedział też, że od kwietnia firma ma swoich przedstawicieli i partnerów w Singapurze, Szwecji i Australii. Mówił, że właśnie ruszają pierwsze "większe" sprzedaże na rynki zagraniczne. W sumie zamówionych zostało - jak dodał - ponad 1 tys. sztuk Photona.

"Jesteśmy głodni lepszych sukcesów" - powiedział Joka, a firma przygotowuje się do sprzedaży produktu w Niemczech, Czechach i Słowacji. Do 2020 roku Photon ma być dostępny na 30 rynkach na świecie - zapowiada firma. W planach jest też stworzenie oferty dla najmłodszych dzieci, a także m.in. zaawansowanej dla studentów.

Pod koniec czerwca start-up Photon zwyciężył w międzynarodowym programie CEE Released organizowanym przez European Business Angels Network (EBAN) i otrzymał tytuł najlepszego start-upu Europy Środkowo-Wschodniej we wczesnym etapie rozwoju. W finale zmierzył się z najlepszymi start-upami z 18 krajów Europy Środkowo-Wschodniej. Joka powiedział PAP, że konkurs pokazał, iż Photon jest produktem, który może zaistnieć praktycznie na każdym globalnym rynku.

"Trafiliśmy w idealny moment, kiedy świat zrozumiał, że musimy uczyć dzieci programowania, bo to nie tylko technologia, ale przede wszystkim rozwijanie w dzieciach umiejętności logicznego myślenia i rozwiązywania problemów w kreatywny sposób" - dodał. W jego ocenie, inwestorzy i tzw. aniołowie biznesu "z najwyższej półki pokazali zielone światło do dalszego rozwoju i podboju rynków zagranicznych".

Photon trzy lata temu wygrał finały krajowe konkursu Imagine Cup, organizowanego przez Microsoft; oraz Technotalent - konkurs dla innowacyjnych ludzi z Podlaskiego. Photon został też wyróżniony w projekcie "Startupy w Pałacu", wspólnej inicjatywie Kancelarii Prezydenta oraz Fundacji Startup Poland. W projekt Photon zaangażował się Fundusz Xplorer Fund SA wspierany przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju.(PAP)

autorka: Sylwia Wieczeryńska

swi/ rof/ dym/

Copyright © Fundacja PAP 2018