Polowanie sprzed 120 tys. lat

Fot. Fotolia

Neandertalczycy 120 tys. lat temu polowali na zwierzęta za pomocą dzid. Najstarsze kości danieli ze śladami po polowaniu opisują naukowcy na łamach periodyku „Nature Ecology and Evolution”.

Kości danieli ze śladami obrażeń zadanych dzidą pochodzą z Halle w Niemczech. Znalezisko, które odkopano w pobliżu niewielkiego jeziora, datowano na 120 tys. lat. Są to najstarsze tego typu ślady polowania prowadzonego przez bliskich krewniaków człowieka – neandertalczyków.

Komputerowe analizy kąta, pod którym zadano obrażenia, i siły uderzenia, świadczą o tym, że uczyniono to z bliska.

Było to raczej kłucie dzidą, niż trafienie wskutek rzutu – wyjaśnia kierowniczka badań, prof. Sabine Gaudzinski-Windheuser z Uniwersytetu Gutenberga w Moguncji (Niemcy). Z badań balistycznych wynika, że dzida uderzyła ze względnie małą prędkością.

Tego rodzaju polowanie wymagało bliskiego podejścia do zwierzęcia, planowania i zapewne kooperacji w grupie.

Więcej: http://www.uni-mainz.de/presse/aktuell/5508_ENG_HTML.php (PAP)