19.04.2024
04.08.2018 aktualizacja 04.08.2018

Niektóre bakterie jelitowe utrudniają odchudzanie

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Powodzenie w gubieniu zbędnych kilogramów może zależeć od indywidualnego składu flory bakteryjnej jelit. Specyficzne funkcje niektórych bakterii uniemożliwiają zejście z wagi – sugerują naukowcy z Mayo Clinic (USA).

Na podstawie wstępnych danych uzyskanych od uczestników Badawczego Programu Leczenia Otyłości specjaliści z Mayo Clinic ustalili, że niektóre rodzaje bakterii jelitowych utrudniają odchudzanie, bo dostarczają organizmowi dodatkowej porcji energii.

„Bakterie jelitowe są zdolne do rozbijania złożonych cząsteczek jedzenia, przez co dostarczają nam dodatkowej energii. W normalnej sytuacji jest to dla nas dobre. Jednak dla osób próbujących schudnąć proces ten może stać się utrapieniem” – komentuje dr Vandana Nehra, współautorka badania.

Naukowcy już dawno zauważyli, że niektóre osoby nie mogą schudnąć, bez względu na to, ile ćwiczą i jak bardzo ograniczają spożycie kalorii. Podejrzewali, iż winę za to ponoszą właśnie bakterie. Porównali więc skład mikroflory jelitowej badanych, którym udało się zgubić zbędne kilogramy i tych, którzy mimo wysiłków nie poczynili większych postępów.

Analizy pokazały, że niektóre rodzaje bakterii, np. Phascolarctobacterium, sprzyjały utracie wagi. Inne, np. Dialister, sprawiały, że odchudzanie stawało się drogą przez mękę. Przyczyną niepowodzeń w gubieniu zbędnych kilogramów było zaś nadmierne przyswajanie węglowodanów.

„To sugeruje, że bakterie jelitowe mogą być istotnym determinantem utraty wagi w wyniku stosowania diety i zmiany stylu życia” – podsumowuje inny badacz dr Purna Kashyap.

Wyniki badania opublikowano na łamach „Mayo Clinic Proceedings”, można je znaleźć pod adresem: https://newsnetwork.mayoclinic.org/discussion/makeup-of-an-individuals-gut-bacteria-may-play-role-in-weight-loss-mayo-study-suggests/. (PAP)