Nawet najbardziej aktywni muszą w średnim wieku uważać na miażdżycę

Fot. Fotolia

Choroby krążenia mogą rozwijać się bez żadnych objawów także u ludzi uprawiających sport. Aby uchronić się przed kłopotami, konieczne są regularne badania lekarskie i umiar w sporcie– twierdzą naukowcy.

Na łamach pisma „BMJ Open Sport and Exercise Medicine” naukowcy z University of British Columbia przekonują, jak ważne jest, aby uprawiające sport osoby w średnim wieku regularnie badały swoje zdrowie, szczególnie, jeśli mają wysokie ciśnienie, wysoki poziom cholesterolu lub historię chorób serca w rodzinie.

„Wszyscy wiemy, że sport jest dla nas dobry – pomaga zapobiegać różnorodnym problemom i chorobom, od raka po depresję” - mówi główna autora badania Barbara Morrison. „Jednak, nawet jeśli ktoś jest bardzo aktywny, według naszych wyników, nadal nie jest w stanie wygrać z czynnikami ryzyka” - dodaje badaczka.

W swoim projekcie naukowcy obserwowali prawie 800 osób w wieku od 35 lat, którzy co najmniej trzy razy w tygodniu poświęcali czas na umiarkowaną lub intensywną aktywność fizyczną.

W grupie tej znaleźli się m.in. biegacze, kolarze, triatloniści, wioślarze, hokeiści.

Problemy występowały dosyć często - aż 11 proc. uczestników cierpiało z powodu poważnych chorób układu krążenia. 10 osób miało przy tym zaawansowaną chorobę wieńcową pomimo braku jakichkolwiek objawów.

Naukowcy przytaczają też wcześniejsze badania, według których osoby najciężej trenujące mają wręcz podwyższone ryzyko chorób układu krążenia. U osób tych jednak w blaszce miażdżycowej dochodzi do silniejszego zwapnienia, co w pewnym stopniu chroni je przed zawałem.

Naukowcy jednak nie namawiają do zaprzestania ćwiczeń. Zalecają za to regularne wizyty u specjalisty.

„Dobra wiadomość jest taka, że choroby układu krążenia można leczyć. Udowodniono, że leki zmniejszają śmiertelność i robią to skuteczniej u osób ćwiczących” - mówi Barbara Morrison.

Drugie zalecenie to umiar. „Nie ma dowodów, które pokazywałyby, że ćwiczenia do granic wytrzymałości przedłużają życie albo wzmacniają serce, ale tak ekstremalny wysiłek może być szkodliwy. W czasie treningu nie należy wymagać od siebie tak wiele, aby nie być zdolnym do ćwiczeń następnego dnia” - radzi specjalistka.

Więcej informacji:

Planeta wielkości Ziemi odkryta wokół małej zimnej gwiazdy

Naukowcy zbadali interakcję papugi z tabletem