Zielone sąsiedztwo wspiera rozwój poznawczy dzieci
Dzieci mieszkające w otoczeniu pełnym zieleni cechują się lepszą przestrzenną pamięcią operacyjną, niż dzieci mające na co dzień mniejszy kontakt z naturą – czytamy na łamach „British Journal of Educational Psychology”.
Naukowcy z University College London (W. Brytania) zbadali przestrzenną pamięć operacyjną – zdolność umożliwiającą rejestrowanie informacji z otoczenia i nabywanie orientacji w terenie – u ponad 4,5 tys. 11-letnich dzieci wychowujących się w mieście. Uzyskane dane porównali z informacjami na temat stopnia zazielenia okolicznych obszarów.
Wyniki badania pokazały, że dzieci mieszkające w dzielnicach charakteryzujących się większym odsetkiem terenów zielonych (np. skwerów, parków, itp.), miały lepszą przestrzenną pamięć operacyjną, niż dzieci mieszkające w mniej zielonych okolicach.
Poprzednie badania sugerowały, że przestrzenna pamięć operacyjna jest ściśle związana z późniejszymi osiągnięciami w szkole.
„Rezultaty naszego badania wskazują na pozytywną rolę zieleni w funkcjonowaniu poznawczym. Przestrzenna pamięć operacyjna jest ważną umiejętnością poznawczą, która silnie koreluje z osiągnięciami szkolnymi u dzieci, zwłaszcza w dziedzinie matematyki” – mówi jedna z badaczy dr Eirini Flouri.
„Jeśli związek pomiędzy zielonym sąsiedztwem a przestrzenną pamięcią operacyjną u dzieci ma charakter przyczynowo-skutkowy, wyniki naszego badania będą mogły zostać wykorzystane do podejmowania decyzji w obrębie edukacji i planowania przestrzeni miejskiej” – dodaje.
O wynikach badania można przeczytać pod adresem: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/bjep.12243.
PAP - Nauka w Polsce
ooo/ agt/
Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.