02.05.2024
12.09.2018 aktualizacja 12.09.2018

Globalne ocieplenie przesuwa wysokogórskie gatunki coraz wyżej

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Wzrost temperatury o 1 stopień C powoduje przesunięcie żyjących wysoko w górach roślin i zwierząt średnio o 100 m. Skutkuje to wyraźną redukcją obszarów, które gatunki te mogą zamieszkiwać.

Naukowcy z University of British Columbia przeanalizowali związane z ociepleniem klimatu zmiany habitatów prawie 1000 populacji roślin i zwierząt. Badacze przestrzegają przed zagrożeniem dla górskiej przyrody.

Autorzy pracy opublikowanej na łamach pisma „Global Ecology and Biogeography” uwzględnili dane z 23 projektów badawczych przeprowadzonych w ciągu ostatnich 50 lat.

„Większość badanych przez nas gatunków, żyjących na dużych wysokościach, reaguje na podnoszące się temperatury w ten sposób, że przenosi się wyżej, aby żyć w chłodniejszym otoczeniu. Podczas gdy wędrują w stronę szczytów, teren, na którym żyją coraz bardziej się kurczy. Pokazuje to, że z powodu globalnego ocieplenia gatunki żyjące najwyżej mogą wyginąć” - alarmuje kierujący badaniem dr Benjamin Freeman.

Niektóre zmiany zaszły na wyjątkowo duża skalę. Na przykład populacja susłów w Ruby Mountains, w ciągu 80 lat straciła 70 proc. zamieszkiwanego wcześniej terenu z powodu wzrostu temperatury o 1,1 st. C.

Jeden z żyjących we francuskich Pirenejach motyli z rodzaju kraśników, z powodu wzrostu temperatury o 1 st. C, w ciągu 50 lat przeniósł się o 430 m w górę, tracąc przy tym 79 proc. zamieszkiwanego obszaru.

Badacze opisali też m.in. rosnący w Himalajach kwiat, którego obszar występowania, przez okres 150 lat przeniósł się aż o 600 m w górę i zmniejszył się o 29 proc. Zmianę tę wywołało podniesienie się temperatury o 2,2 st. C.

„Wyniki te pokazują, jak skomplikowane mogą być skutki globalnego ocieplenia. Możemy być zdolni do przewidzenia uśrednionych efektów, ale określenie, jak zareagują poszczególne gatunki to poważne wyzwanie” - mówi współautorka badania prof. Anna Hargreaves.

Więcej informacji:

https://science.ubc.ca/news/global-warming-pushing-alpine-species-higher-and-higher (PAP)