
W Poznaniu gratka dla miłośników nauk przyrodniczych. W dniach 21 i 22 września odbędzie się tam festiwal Nauki Przyrodnicze na Scenie, podczas którego młodzież zaprezentuje własne doświadczenia, a także będzie mogła dowiedzieć się np. jakie moce są zaklęte w kroplach wody i czy telefon może pomóc w nauce fizyki.
11. Ogólnopolski Festiwal Nauki Przyrodnicze na Scenie odbędzie się na Wydziale Fizyki UAM w Poznaniu. Weźmie w nim udział ponad 400 nauczycieli i uczniów, którzy zaprezentują własne doświadczenia. Wystąpią również dydaktycy i popularyzatorzy nauk przyrodniczych z wyższych uczelni z całej Polski. Wydarzenie ma formułę konkursu. Spośród najlepszych prezentacji Krajowy Komitet Organizacyjny wyłania polską delegację na europejską edycję Festiwalu Science on Stage obejmującego obecnie 34 kraje.
Uczniowskie projekty oceniane będą w trzech kategoriach: demonstracje zjawisk, działania artystyczne pokazujące związki nauk przyrodniczych z problemami współczesnego świata oraz pokazy multimedialne.
Pierwszy dzień festiwalu wypełnią pokazy doświadczalne "Laboratorium Wyobraźni" prowadzone przez Poznański Park Naukowo-Technologiczny Fundacji Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Uczniowie będą przez cały dzień demonstrowali interesujące ich zjawiska. Omówią m.in. kwestię homeopatii, która – jak głosi tytuł prezentacji – „nic ci nie pomoże”, pokażą tęczę w probówce, będą modelować stan nieważkości i odsłonią różne oblicza cieczy. Ciekawscy dowiedzą się, dlaczego samoloty latają, jak działa działo dymne albo, z czego składa się ramię koparki. Miłośnicy przyrody zwiedzą podwodny ogród, zobaczą świecącą fontannę i płonącą pianę, a melomani posłuchają instrumentów muzycznych domowej roboty. Ci, którym to nie wystarczy będą mogli wziąć udział w wystąpieniu na temat zagrożeń, jakie niesie ze sobą kosmos. Osoby z arachnofobią zyskają szansę na oswojenie swoich lęków podczas analizy wysokości umieszczenia sieci łownych pająków w krajobrazie rolniczym południowej Wielkopolski. Nawet marzyciele znajdą coś dla siebie – jedna z prezentacji nosi bowiem tytuł: „Niebieskie migdały”.
Drugiego dnia uczestnicy festiwalu wysłuchają wykładów popularnonaukowych. Kilkadziesiąt prezentacji będzie dotyczyło ciekawostek przyrodniczych oraz losów wybitnych osobowości nauki. Będzie też miejsce na refleksje o naukowych marzeniach i technologiach przyszłości, takich jak synteza termojądrowa.
Jak wyjaśnił PAP prof. UAM dr hab. Grzegorz Musiał, festiwal nie tylko upowszechnia naukę, ale jest strategicznym projektem finansowanym przez Fundację Rozwoju Systemu Edukacji z rekomendacji MEN.
„W dzisiejszym świecie solidna wiedza z zakresu nauk przyrodniczych – fizyki, chemii, biologii oraz matematyki i informatyki jest niezbędna dla rozumienia otaczającego świata. (...) Wiedza przyrodnicza ukazana kontekstowo, modelowe myślenie i potrzeba uczenia się przez całe życie (...) są niezbędne do odpowiedzialnego wykonywania pracy, działalności społecznej czy politycznej” – uważa dr hab. Musiał.
Dydaktyk przyznaje, że nie tylko w Polsce, ale prawie w całej Europie, obserwuje się systematyczne obniżanie zainteresowania przedmiotami przyrodniczymi, matematyką i informatyką wśród uczniów. Dlatego należy szukać nowych sposobów zapoznawania uczniów, nauczycieli i społeczeństwa z osiągnięciami współczesnej nauki.
Dr Musiał podkreśla stymulującą rolę festiwalowego współzawodnictwa. Z jego obserwacji wynika, że nauczyciele - jako architekci wiedzy swoich uczniów - mobilizują ich do podejmowania autorskich projektów głównie w ramach aktywności pozalekcyjnej. Uczniowie tworzą zespół, który rozdziela między siebie poszczególne zadania do realizacji swojego projektu. W ten sposób uczniowie sami rozwijają swoją wiedzę i uczą się efektywnego poszukiwania źródeł.
„Uczniowie udowadniają sobie i przekonują swoich rówieśników, że nauki przyrodnicze nie tylko ukazują ciekawe zjawiska, ale je objaśniają i pozwalają na prognozowanie ich dalszego przebiegu. Starannie przygotowując swój projekt, by zakwalifikować się na festiwal, a następnie prezentując go, uczniowie także uczą się promocji efektów swojej pracy. Są to uniwersalne kompetencje, które pozwolą im z sukcesem wejść na rynek pracy, czy skutecznie rozwijać działalność społeczną” – uważa przewodniczący komitetu organizacyjnego.
Dodaje, że nauczyciele zakwalifikowani do uczestnictwa w festiwalu otrzymują certyfikaty, istotne również dla ich rozwoju zawodowego. Prezentacje z kolejnych festiwalowych edycji stanowią konkretny materiał dydaktyczny szeroko dostępny dla nauczycieli poprzez transmisję on-line lub zapis filmowy umieszczany na stronie internetowej http://sons.amu.edu.pl .
Program festiwalu można znaleźć na stronie: https://fizscena.home.amu.edu.pl/SOS11program.htm
Festiwal odbędzie się pod honorowym patronatem Minister Edukacji Narodowej Anny Zalewskiej. Wśród partnerów wydarzenia są Fundacja UAM i Fundacja Zaawansowanych Technologii.
PAP – Nauka w Polsce
kol/ ekr/
Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.