26.04.2024
18.10.2018 aktualizacja 18.10.2018

Niedobór snu przyspiesza rozwój choroby Alzheimera

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Niewystarczająca ilość snu w okresie adolescencji i wczesnej dorosłości prowadzi do szybszego rozwoju choroby Alzheimera poprzez nasilenie patologii białka tau – wynika z badania zamieszczonego na łamach „Journal of Neuroscience”.

Naukowcy z Uniwersytetu Pensylwanii (USA) sprawdzali, jak niedobór snu w młodości – okresie adolescencji i wczesnej dorosłości – wpływa na funkcjonowanie myszy ze skłonnością do tauopatii (powstawania nieprawidłowości w obrębie białka tau).

Wykazali, że zarówno przewlekły sen krótki (CSS), jak i przewlekły sen pofragmentowany (CFS) – dwie najbardziej powszechne formy niedoboru snu – przyczyniają się do szybszego występowania trudności z poruszaniem się oraz powstawania splątków neurofibrylarnych (patologii białka tau) w rejonie miejsca sinawego i ciała migdałowatego w mózgu. Krótki sen wiąże się ponadto z zanikaniem neuronów w obu tych obszarach.

Wcześniejsze badania sugerowały, że deficyt snu koreluje ze wzmożonym gromadzeniem się blaszek amyloidowych w mózgu.

Zarówno pojawianie się nieprawidłowości w obrębie białka tau, jak i gromadzenie się blaszek amyloidowych to czynniki prowadzące do rozwoju choroby Alzheimera.

Rezultaty badania pokazują, jak ważne dla zapobiegania chorobom neurodegeneracyjnym jest wypracowanie we wczesnej dorosłości zdrowych nawyków sennych.

O badaniu można przeczytać pod adresem: http://www.jneurosci.org/content/early/2018/10/15/JNEUROSCI.0275-18.2018. (PAP)