Nauka dla Społeczeństwa

19.03.2024
PL EN
17.12.2018 aktualizacja 17.12.2018

Prześladowanie w szkole zmienia strukturę mózgu ofiar

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Dzieci, które regularnie padają ofiarą prześladowania ze strony rówieśników, są bardziej narażone na powstawanie zmian w strukturze mózgu oraz rozwój zaburzeń psychicznych - informują naukowcy na łamach pisma "Molecular Psychiatry".

Naukowcy z King`s College London (https://www.nature.com/articles/s41380-018-0297-9) analizowali dane (w tym kwestionariusze i obrazy mózgów) dotyczące 682 nastolatków z Anglii, Irlandii, Francji i Niemiec. Obrazowanie mózgu wykonywano, gdy uczestnicy mieli 14 i 19 lat. W wieku 14, 16 i 19 lat wypełniali oni kwestionariusze dotyczące tego czy byli prześladowani w szkole, oraz w jakim zakresie. Ofiarą regularnego nękania było 36 nastolatków.

Po zestawieniu informacji dotyczących struktury mózgu, poziomu lęków, objawów depresyjnych czy nadaktywności, okazało się, że u dzieci, które regularnie były prześladowane zmniejszała się objętość mózgu w dwóch obszarach - jądrze ogoniastym i skorupie (części mózgowia stanowiącej boczną część jądra soczewkowatego). Zmiany te w pewnym stopniu wyjaśniają związek pomiędzy byciem ofiarą nękania a wyższym ryzykiem zaburzeń lękowych wieku 19 lat.

"Choć zmiany w strukturze tych obszarów mózgu nie wpływają bezpośrednio na poziom lęku, mogą przyczyniać się do jego zwiększenia pośrednio poprzez takie parametry jak wrażliwość układu nagrody, motywacja, warunkowanie, koncentracja czy przetwarzanie emocji" - mówi autorka analizy dr Erin Burke Quinlan.

Badaczka dodaje, że wyniki te są niepokojące, zwłaszcza biorąc pod uwagę fakt, że blisko 30 proc. uczniów bywa ofiarami nękania ze strony rówieśników.

"Prześladowanie w szkole powoduje zmiany, które wykraczają poza obszar psychologii. Okres dorastania to nie tylko czas nowych doświadczeń i stresów, lecz także czas intensywnego rozwoju mózgu" - dodaje dr Quinlan.(PAP)

koc/ agt/

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

Copyright © Fundacja PAP 2024