06.05.2024
25.12.2018 aktualizacja 25.12.2018

Morskim ptakom brakuje pożywienia przez komercyjne połowy

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Morskie ptaki – m.in. pingwiny i rybitwy – przegrywają w rywalizacji z komercyjnym rybołówstwem, które odbiera im pożywienie – wykazało badanie przeprowadzone przez francuskich i kanadyjskich naukowców.

Badacze z Centre National de la Recherche Scientifique (CNRS) w Montpellier oraz University of British Columbia donoszą za pośrednictwem „Current Biology”, że roczna konsumpcja pożywienia przez morskie ptactwo w latach 1970-2010 spadła z 70 do 57 mln ton. Tymczasem rybacy zwiększyli połowy potencjalnych ofiar ptaków z 59 mln ton w latach 70. i 80. ubiegłego wieku do 65 mln ton rocznie w ostatnich latach.

„Rybołówstwo głodzi zanikającą populację ptaków morskich – alarmuje główny autor badania z CNRS David Grémillet. - Mimo faktu, że ich światowa liczebność się kurczy, poziom rywalizacji pomiędzy ptakami a rybołówstwem pozostawał taki sam w latach 1970-1980 i 1990-2000".

Zmniejszające się zasoby pożywienia wystawiają te zwierzęta na niebezpieczeństwo, ustawiając je na pozycji najbardziej zagrożonej wyginięciem grupy ptaków – w ciągu ostatnich siedmiu dekad liczebność niektórych populacji spadła nawet o 70 proc.

"Od lat 70. i 80. ubiegłego wieku straciliśmy jedną czwartą wszystkich pingwinów i prawie połowę rybitw oraz fregat – podkreślił Grémillet. - Rywalizacja między ptakami a rybołówstwem narasta na obszarach szelfu kontynentalnego Azji, w rejonie Morza Śródziemnego, Morza Norweskiego i wybrzeża Kalifornii".

Naukowcy wyznaczyli miejsca, w których ptaki morskie łapią swoje ofiary, wyliczyli ile i co jedzą w oparciu o wiedzę o ich diecie i spożyciu kalorii, a następnie porównali z informacjami na temat miejsc połowów gatunków, które znajdują się w polu zainteresowania obu stron.

"W sumie przeanalizowaliśmy zachowanie miliarda ptaków w ciągu ostatnich czterech dekad, co stanowi ok. 60 proc. światowej populacji ptaków morskich – powiedziała dr Deng Palomares, współautorka badania z University of British Columbia, zaangażowana w projekt Sea Around Us. - Te, które żywią się kałamarnicami, krylem antarktycznym i małymi rybami, w rodzaju śledzi i sardynek, cierpią najbardziej".

Jak podkreśliła dr Palomares, istotne jest podjęcie działań, gdyż morskie ptaki nie tylko umierają z głodu w wyniku rywalizacji z potężnymi jednostkami pływającymi, ale i plączą się w sieci rybackie oraz ogromne ilości plastiku pływającego po światowych oceanach. Dodała, że zagraża im również zanieczyszczenie ropą naftową, inwazyjne drapieżniki dostające się do ich kolonii, niszczenie oraz zmiany siedlisk powodowane działalnością człowieka, a także zmiany środowiskowe i ekologiczne związane ze zmianami klimatycznymi. (PAP)