19.03.2024
11.02.2019 aktualizacja 11.02.2019

NASA umożliwia wirtualną wycieczkę po egzoplanetach

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Nowy zestaw multimedialny umożliwiający wirtualną wycieczkę na planety pozasłoneczne (egzoplanety) przy pomocy komputera lub smartfona udostępniła amerykańska agencja kosmiczna NASA.

Do wirtualnego kosmicznego biura podróży możemy wejść poprzez stronę internetową Exoplanet Travel Bureau (https://exoplanets.nasa.gov/alien-worlds/exoplanet-travel-bureau/). Tutaj w formie stylizowanych na dawne plakaty reklamujące podróże mamy do wyboru wycieczki na różne planety pozasłoneczne.

Na wirtualne wczasy możemy wybrać się na 44 Cancri e z oceanem lawy (to najnowszy dodatek w oprogramowaniu oferowanym przez NASA), planetę TRAPPIST-1 e (jedną z siedmiu w układzie planetarnym TRAPPSIT-1). Możemy sprawdzić jak wyglądają cienie na księżycu planety Kepler-16 b, która ma dwa słońca, czy zbadać świat Kepler-186 f. Dla danej planety mamy widok 360 stopni na jej powierzchni, który możemy dowolnie obracać na komputerze lub urządzeniach mobilnych, a także w zestawach wirtualnej rzeczywistości współpracujących ze smartfonami.

Należy zaznaczyć, że prezentowane obrazy to wizje artystyczne powierzchni tych planet, gdyż naukowcy nie dysponują realnymi zdjęciami powierzchni z tak odległych światów.

Z kolei w systemie Eyes on Exoplanets (https://exoplanets.nasa.gov/eyes-on-exoplanets/) możemy przelecieć przez galaktykę i zobaczyć prawie 4000 znanych egzoplanet zwizualizowanych w 3D. Dla wielu z nich do dyspozycji są bardziej szczegółowe widoki z prezentacjami hipotetycznego wyglądu systemów planetarnych i samych planet. Planety możemy przeglądać na różne sposoby, na przykład według ich typów, obserwatoriów, w których dokonano odkrycia, sposobów detekcji, czy wybrać najdziwniejsze obiekty.

Aplikacja posiad wersję online, ale można też zainstalować ją jako program na dysku swojego komputera. W tym drugim przypadku mamy dodatkowo do wyboru wizualizacje Układu Słonecznego oraz satelitarnych widoków Ziemi. (PAP)