26.04.2024
22.02.2019 aktualizacja 22.02.2019

Kazuar ma na głowie chłodnicę

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Wyniki badań australijskich naukowców z La Trobe University mogą wyjaśnić tajemnicę wyglądu jednego z najbardziej j charakterystycznych tamtejszych ptaków - kazuara hełmiastego – informuje pismo "Scientific Reports”.

Zagrożony wyginięciem kazuar hełmiasty (Casuarius casuarius) zamieszkuje tereny północno-wschodniej Australii i Nowej Gwinei. To bardzo duży, nielotny ptak; wysokość jego ciała dochodzi do 1,8 metra, zaś masa do 85 kilogramów. Zjada opadłe z drzew orzechy i owoce, sporadycznie ryby, jaszczurki i żaby. Choć płochliwy, zmuszony do walki jest bardzo agresywny, a jego stosunkowo krótkie, silne nogi zakończone dorastającymi 12 centymetrów szponami to śmiertelnie groźna broń.

Obok niebiesko-czerwonej szyi najbardziej uderzającym elementem wyglądu kazuara jest spłaszczony, brązowy „hełm” na głowie. Zespół Danielle Eastick z La Trobe University wykazał, że ta osobliwa struktura działa jak chłodnica lub "okno termiczne", pomagające ochładzać się kazuarowi podczas upałów.

Korzystając z kamery termowizyjnej, pani Eastick zobrazowała 20 kazuarów trzymanych w niewoli od Victorii, przez północne Queensland, w różnych warunkach pogodowych.

Obrazy ujawniły, że w temperaturze pięciu stopni Celsjusza ptaki uwalniały poprzez swoje „hełmy” minimalne ilości ciepła, natomiast przy 36 stopniach – znacznie więcej. Jak wyjaśnia autorka, w czasie upału i po wysiłku ludzie się pocą, psy zieją, zaś kazuary chłodzą się dzięki swojemu hełmowi. Im wyższa temperatura otoczenia, tym więcej ciepła oddają.

Naukowe spekulacje dotyczące wyglądu głowy kazuara trwają już niemal 200 lat. Sugerowano, że może chodzić o element ochronny lub przyciągający płeć przeciwną. Teoria „okna termicznego” może zdaniem autorów wyjaśnić także występowanie podobnych hełmów i grzebieni u dinozaurów. Być może one także chłodziły się w ten sposób. (PAP)