Nauka dla Społeczeństwa

03.05.2024
PL EN
05.03.2019 aktualizacja 05.03.2019

43 polskie uczelnie kształcą w systemie dualnym

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Już 43 polskie uczelnie kształcą w systemie dualnym, łączącym przygotowanie teoretyczne z praktyczną nauką zawodu. Narodowe Centrum Badań i Rozwoju na pierwszą edycję konkursu „Studia dualne” przeznaczyło ponad 120 mln zł.

Poinformowano o tym podczas poniedziałkowej Konferencji Edukacja Dualna – "EDUAL. Studia dualne odpowiedzią na potrzeby przemysłu 4.0", zorganizowanej przez Politechnikę Śląską w Gliwicach i Katowicką Specjalną Strefę Ekonomiczną.

Obecny na konferencji wicepremier, minister nauki i szkolnictwa wyższego Jarosław Gowin podkreślił, że jego resort przywiązuje ogromną wagę do kształcenia dualnego. "To działania ukierunkowane na zbliżenie świata nauki i biznesu" – przypomniał.

Dodał, że Narodowe Centrum Badań i Rozwoju wobec dużego zainteresowania przeznaczyło na konkurs "Studia dualne" 123 mln zł, choć pierwotnie planowano tylko 100 mln zł. "Celem tego programu jest upowszechnienie studiów dualnych" – podkreślił Jarosław Gowin.

Podczas tegorocznej, 3. edycji konferencji poświęconej kształceniu dualnemu położono nacisk na poszerzanie jego formuły, by obok ośrodków prowadzących studia techniczne przybywało też prowadzących humanistyczne, medyczne, ekonomiczne czy artystyczne.

"Chcemy, by powstał realny most potrzeb między gospodarką a uczelniami, żeby jedno i drugie środowisko nie okopywało się na przeciwnych brzegach rzeki, ale by przerzucały mosty w zakresie realnych prac badawczo-rozwojowych" – powiedział wicedyrektor Narodowego Centrum Badań i Rozwoju prof. Aleksander Nawrat.

Konkurs "Studia dualne" to kolejna inicjatywa NCBR-u, służąca podniesieniu kompetencji osób uczestniczących w edukacji na poziomie wyższym. Jego celem jest dostosowanie programów nauczania do oczekiwań przyszłych pracowników i ich potencjalnych pracodawców. Receptą na sukces ma być efektywne łączenie nauki z pracą, możliwe dzięki realizacji programów kształcenia przemiennego, które zakładają jednoczesny udział studentów w zajęciach dydaktycznych na uczelni i zatrudnienie ich w firmie.

Politechnika Śląska była pionierem dualnego kształcenia studentów, obecnie oferuje już 5 kierunków studiów dualnych. Przyszli inżynierowie spędzają nawet pół roku na stażach realizowanych z partnerskimi firmami oraz pół roku na uczelni, realizując pełen program kształcenia. Dzięki temu po zakończeniu studiów absolwenci, oprócz teorii, mają także wiedzę praktyczną i doświadczenie w pracy.

"Głównym celem edukacji dualnej jest wykształcenie absolwenta przygotowanego do wprowadzania i wykorzystywania zaawansowanych technologii, a także rozwijanie kompetencji niezbędnych do adaptacji w intensywnie rozwijającym się technologicznie środowisku pracy" – podkreślił rektor Politechniki Śląskiej Arkadiusz Mężyk. (PAP)

autorka: Anna Gumułka

lun/ zan/

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

Copyright © Fundacja PAP 2024