28.03.2024
09.04.2019 aktualizacja 09.04.2019

Zmiany klimatyczne zagrażają przetrwaniu delfinów

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Pojawienie się kilka lat temu mas gorącego powietrza nad oceanem u wybrzeża Australii Zachodniej miało daleko idący, negatywny wpływ na tamtejszą populację delfinów. Zmiany klimatyczne mogą im szkodzić dużo bardziej, niż zakładano.

Zatoka Rekina na Oceanie Indyjskim u wybrzeża zachodniej Australii na początku 2011 roku została dotknięta upałami, które spowodowały wzrost temperatury wody o ponad 4 st. Celsjusza ponad roczną średnią. Przedłużanie się tego zjawiska spowodowało zanik części wodorostów, stanowiących ważny element ekosystemu zatoki wpisanej na listę światowego dziedzictwa UNESCO.

Naukowcy z Uniwersytetu w Zurychu (UZH) sprawdzali, jak te straty wpłynęły na przetrwanie i reprodukcję u delfinów. Wykorzystali długoterminowe dane na temat tych zwierząt z lat 2007-2017. Okazało się, że wskaźnik przeżywalności spadł u nich o 12 proc. po fali ciepła w 2011 r. Co więcej, samice rodziły mniej młodych i trwało to co najmniej do 2017 r.

„Zakres negatywnego wpływu fali upałów zaskoczył nas – przyznała główna autorka badania Sonja Wild. - To niezwykłe, że sukces reprodukcyjny wśród samic nie wrócił do normalnych poziomów, nawet po sześciu latach”. Jest kilka prawdopodobnych wyjaśnień tego fenomenu, np. zaniedbywanie młodych, zwiększona śmiertelność noworodków, opóźniona dojrzałość seksualna czy też kombinacja powyższych, ale naukowcy nie byli w stanie jeszcze tego doprecyzować.

Co interesujące, gorące powietrze nie miało takiego samego wpływu na wszystkie grupy zwierząt. Delfiny, które używają gąbek jako narzędzi – ta wyuczona technika pomaga im lokalizować pożywienie w głębokiej wodzie – nie były aż tak nim dotknięte, jak pozostałe. „Mimo to nasza praca nasuwa pytanie, czy takie nagłe zdarzenia nie będą miały długofalowych, negatywnych konsekwencji nawet dla grup morskich ssaków, które znane są z dobrego adaptowania się do warunków otoczenia” - podkreśliła Wild.

Naukowcy ze Szwajcarii wykazali po raz pierwszy, że masy ciepłego powietrza nad oceanem mogą wpływać nie tylko na organizmy stanowiące niższy poziom łańcucha pokarmowego, ale i na te znajdujące się na samej górze. „Takie zjawiska będą częstsze w przyszłości z powodu zmian klimatu - powiedział lider grupy badawczej prof. Michael Krützen z wydziału antropologii UZH. - Jest to niepokojące ze względu na przyszłość populacji morskich ssaków i całych oceanicznych ekosystemów”.

Publikacja na temat badań ukazała się w „Current Biology”. (PAP)