Uczelnie i instytucje

Prof. Xavier Coqueret doktorem h.c. UMCS

Fot. Fotolia

Wybitny francuski chemik, specjalista w dziedzinie chemii polimerów, prof. Xavier Coqueret z uniwersytetu w Reims, otrzymał w środę tytuł doktora h.c. UMCS w Lublinie.

Senat UMCS przyznał prof. Coqueret najwyższą godność akademicką za „wybitne osiągnięcia w dziedzinie chemii związków wielkocząsteczkowych, a zwłaszcza za jego fundamentalny wkład w opracowanie nowych metod syntezy polimerów, materiałów kompozytowych oraz materiałów funkcjonalnych z uwzględnieniem zasad +zielonej chemii+”.

W laudacji prof. Barbara Gawdzik podkreśliła, że prof. Coqueret potrafi łączyć wiedzę teoretyczną z praktyką przemysłową. "Otrzymywane przez niego kompozyty polimerowe znalazły szereg zastosowań praktycznych, m.in. jako pokrycia i elementy konstrukcji samolotów oraz materiały do litografii” – powiedziała Gawdzik.

„Ostatnio szczególny nacisk kładzie na propagowanie w syntezie polimerów tzw. czystych procesów, realizowanych przy udziale promieniowania elektromagnetycznego oraz na pozyskiwanie nowych materiałów z biomasy” – dodała prof. Gawdzik.

Prof. Coqueret studiował chemię na Uniwersytecie Champagne-Ardenne w Reims. Pracował na uniwersytecie w Lille, był stypendystą w Instytucie Badań Polimerów Maxa Plancka w Moguncji, został profesorem na Ecolle Nationale Superieure de Chimie w Lille. Obecnie jest dyrektorem Instytutu Chemii Molekularnej na uniwersytecie w Reims.

Prof. Coqueret jest autorem i współautorem ponad 150 artykułów opublikowanych w najbardziej prestiżowych czasopismach naukowych, wypromował 19 doktorów, realizuje wiele projektów badawczych, ma na swoim koncie 10 patentów. Od lat 90. współpracuje z Wydziałem Chemii UMCS, w kierowanych przez niego laboratoriach badania prowadziło 25 studentów lubelskiej uczelni.

kop/ ls/bsz