27.04.2024
16.08.2012 aktualizacja 16.08.2012

Najnowsze wyniki badań wskazują na dużą ilość ciemnej materii w otoczeniu Słońca

Foto: Fotolia Foto: Fotolia

Najnowsze wyniki badań przeprowadzonych przez naukowców ze Szwajcarii, Chin, Niemiec i Wielkiej Brytanii wskazują na obecność sporej ilości ciemnej materii w pobliżu Słońca.

„Mamy 99 proc. pewności, że w pobliżu Słońca znajduje się ciemna materia. Najbardziej prawdopodobna gęstość ciemnej materii jest dość spora. Może to być tylko statystyczna fluktuacja, ale bardziej prawdopodobne jest, że znaleźliśmy więcej ciemnej materii niż się spodziewano” - powiedziała Silvia Garbari z Uniwersytetu w Zurychu, główna autorka publikacji.

Naukowcy zastosowali nową technikę obliczeń i wskazują, że stosowane w ostatnich 20 latach metody nie były wolne od błędów i zaniżały ilość ciemnej materii. Po sprawdzeniu techniki na symulowanym zestawie danych, zastosowali ją do rzeczywistej bazy pozycji i prędkości około 2000 gwiazd karłów typu K w pobliżu Słońca, uzyskując nowe wartości lokalnej gęstości ciemnej materii.

Koncepcja istnienia ciemnej materii powstała w latach 30. ubiegłego wieku. Nie emituje ona promieniowania, a o jej występowaniu można wywnioskować jedynie poprzez oddziaływanie grawitacyjne z innymi obiektami. Obecnie ciemna materia jest przyjmowana jako główne wytłumaczenie obserwowanych własności w rotacji galaktyk i ruchu galaktyk w gromadach. Do dzisiaj jednak pozostaje zagadką dla astronomów oraz fizyków i nie wykryto jej eksperymentalnie.

„Jeżeli przyszłe dane potwierdzą nasz wynik, skutki będą bardzo ciekawe. Może to być pierwszy dowód na istnienie "dysku" ciemnej materii w Drodze Mlecznej, przewidywanego ostatnio przez teorię i symulacje numeryczne formowania się galaktyk. Może zachodzić też sytuacja taka, że halo ciemnej materii w naszej Galaktyce jest spłaszczone, co zwiększa lokalną gęstość ciemnej materii” - uważa Garbari.

Wyniki symulacji są zgodne z ogólnymi założeniami co do występowania ciemnej materii. Stoją jednak w sprzeczności z podanymi w kwietniu br. wnioskami z obserwacji wykonanych przez zespół naukowców z uniwersytetów chilijskich i z Europejskiego Obserwatorium Południowego, których analiza ruchów gwiazd w Drodze Mlecznej sugerowała tajemniczy brak ciemnej materii w okolicach Słońca.

Wyniki badań zostaną opublikowane w czasopiśmie naukowym „Monthly Notices of the Royal Astronomical Society”. (PAP)