24.09.2019
PL EN
17.09.2012 aktualizacja 17.09.2012

Reklama warzyw i owoców sprawia, że chętniej po nie sięgamy

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Odpowiednia reklama może sprawić, że ludzie będą jedli więcej owoców i warzyw - wynika z badania opisanego w "American Journal of Health Promotion".

Wydaje się, że marketing może odgrywać ważną rolę w przekonywaniu ludzi do zdrowszego odżywiania - twierdzi jeden z autorów badania, Michel Faupel z University of Arkansas. "To wpływ niezbyt wielki, ale wymierny" - mówi ekspert cytowany na stronie Health Behavior News Service.

Razem z zespołem Faupel sprawdzał skalę spożycia warzyw i owoców w różnych amerykańskich stanach, m.in. w takich, w których prowadzone są programy marketingu rolniczego. Obecnie wiele stanów prowadzi takie działania, polegające na reklamie, oznakowaniu opakowań czy sposobie eksponowania w sklepowych półkach świeżych produktów. Promują w ten sposób lokalnych wytwórców i ich produkty. Na przykład bataty uprawiane w stanie Arkansas ma specjalne miejsce na półkach sklepów sieci Walmart na terenie tego właśnie stanu - opowiada Faupel.

Naukowcy przyjrzeli się wynikom wcześniejszych badań, z lat 2000 - 2005. Przeprowadzono je na ponad 237 tys. Amerykanów, których pytano o nawyki żywieniowe. Okazało się, że w tych stanach, które realizowały kampanie marketingowe, przybyło osób jedzących zalecaną przez dietetyków ilość owoców i warzyw (co najmniej pięć porcji dziennie). Ich odsetek wzrósł od 24 do 26,5 proc.

Największą różnicę zauważono wśród kobiet. W stanach nie prowadzących takich kampanii odsetek pań jedzących warzywa i owoce według zaleceń spadł (w ciągu 5 lat) z 27 do 26,1 proc. W stanach prowadzących takie programy ich procent wyraźnie wzrósł - z 27,6 do 30,1 proc. (PAP)

zan/ tot/

Copyright © Fundacja PAP 2019