27.04.2024
09.11.2012 aktualizacja 09.11.2012

Rekiny - złe stworzenia czy zły wizerunek?

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Media nie przepadają za rekinami - wynika z analiz naukowców z Michigan State University. To z kolei nie wpływa dobrze na przetrwanie tych zwierząt.

Naukowcy przejrzeli doniesienia medialne na temat rekinów z całego świata. Większość z nich nie stawiała zwierząt w dobrym świetle - podał serwis EurekAlert.

Australijskie i amerykańskie media częściej skupiały się na negatywnych informacjach o rekinach i atakach na ludzi niż na próbach ochrony gatunków. Pozwalanie na to, aby takie artykuły dominowały wśród doniesień, odwraca uwagę od kluczowych kwestii, jak spadek liczebności populacji rekinów i groźba wyginięcia niektórych gatunków - zauważyła Meredith Gore z MSU.

"Najważniejszym aspektem tych badań jest to, że ryzyko związane z rekinami - a nie ryzyko ich wyginięcia - może zdominować doniesienia na międzynarodowym rynku medialnym - powiedziała Gore. - Skoro media kształtują opinię społeczną, może to stanowić problem dla ochrony rekinów".

Zgodnie z wynikami badania ponad 52 proc. doniesień na temat rekinów skupiało się na atakach na ludzi, a zwierzęta te były prezentowane negatywnie w prawie 60 proc. artykułów. W porównaniu z tym 10 proc. informacji dotyczących ochrony gatunków i 7 proc. skupiających się na biologii rekinów to bardzo niewiele.

Interesujące było też, kto był cytowany. Wypowiedzi grup ochrony przyrody były przytaczane głównie w kontekście negatywnych doniesień. Nie były z kolei najczęściej elementem newsów o ochronie rekinów.

"To sugeruje, że albo grupy ochrony przyrody nie są wypytywane przez media w kontekście ratowania zagrożonych gatunków, albo nie angażują się dostatecznie, aby figurować w mediach" - powiedziała Gore.

Czynniki wpływające negatywnie na przetrwanie rekinów są liczne, m.in. przełowienie, zanieczyszczenie środowiska, utrata siedlisk i zmiany klimatu. Rekiny są szczególnie wrażliwe na te czynniki w związku z ich powolnym wzrostem, późną dojrzałością, długim okresem ciąży i niską rozrodczością.

Wyniki badania opisano w magazynie "Conservation Biology". (PAP)