26.04.2024
14.11.2012 aktualizacja 14.11.2012

Galaktyka soczewkowata sfotografowana przez Kosmiczny Teleskop Hubble’a

Galaktyka soczewkowata NGC 5010 sfotografowana przez Kosmiczny Teleskop Hubble’a. Źródło: ESA/Hubble & NASA. Galaktyka soczewkowata NGC 5010 sfotografowana przez Kosmiczny Teleskop Hubble’a. Źródło: ESA/Hubble & NASA.

NASA zaprezentowała nowe zdjęcie z Kosmicznego Teleskopu Hubble’a, przedstawiające w kolorach galaktykę soczewkowatą. Obiekt tego typu wykazuje cechy zarówno galaktyki spiralnej (takiej jak nasza Droga Mleczna), jak i galaktyki eliptycznej.

Galaktyka nosi oznaczenie NGC 5010. Znajduje się w przejściowej fazie swojej ewolucji, z okresu życia jako galaktyka spiralna przechodzi właśnie do typu zwanego galaktykami eliptycznymi. Na tym przejściowym etapie astronomowie określają ją jako galaktykę soczewkowatą. Obiekt zawiera cechy zarówno galaktyki spiralnej, jak i eliptycznej.

NGC 5010 znajduje się około 140 mln lat świetlnych od nas i widoczna jest w konstelacji Panny. Większość jej gwiazd jest czerwona i stara, natomiast młodych, niebieskich gwiazd dostrzec można tu niewiele, gdyż większość gazu i pyłu potrzebnego do tworzenia nowych gwiazd wyczerpała się.

Kosmiczny Teleskop Hubble’a (HST) został umieszczony na orbicie okołoziemskiej w 1990 roku. Od ponad 20 lat obserwuje kosmos, dostarczając m.in. spektakularnych zdjęć obiektów astronomicznych. Agencja kosmiczna NASA szykuje obecnie następcę HST, którym będzie Kosmiczny Teleskop Jamesa Webba (JWST). (PAP)