Nauka dla Społeczeństwa

05.05.2024
PL EN
16.01.2013 aktualizacja 16.01.2013

Napisy skutecznie przekonują do mycia rąk

Tylko 77 proc. mężczyzn, wychodząc z ubikacji, myje ręce - szacują amerykańscy eksperci. Ich odsetek można zwiększyć do 86 proc. tylko i wyłącznie wywieszając w łazienkach tabliczki ze specjalnymi napisami - twierdzą naukowcy w "Human Communication Research".

Tylko 77 proc. mężczyzn myje ręce, wychodząc z ubikacji - tak wynika z danych amerykańskiej agencji federalnej Centers for Disease Control and Prevention (CDC). Ten odsetek może wzrosnąć do 86 proc. dzięki wywieszeniu w łazienkach specjalnych napisów - twierdzą Maria Lapinski z Michigan State University, Erin Maloney z University of Pennsylvania, Mary Braz z Westchester University i Hillary Shulman z North Central College.

Naukowcy ci badali grupę studentów z Michigan State University (MSU). Z ich obserwacji i deklaracji badanych wynikało, że myją ręce po wyjściu z toalety w trzech czwartych przypadków, co zgadza się mniej więcej z oceną CDC. Badacze przeprowadzili też eksperyment, wieszając w uczelnianych łazienkach tabliczki z lakoniczną informacją: "Czterech na pięciu mężczyzn myje ręce". Na tabliczkach umieszczono też sylwetki studentów w czapkach MSU i instrukcję skutecznego mycia dłoni.

Po zawieszeniu tabliczek naukowcy obserwowali zachowanie mężczyzn w łazienkach, biorąc pod uwagę, jak często myją oni ręce i na ile trzymają się przy tym instrukcji. Studentów wychodzących z łazienki proszono dodatkowo o wypełnienie kwestionariusza.

Analiza wyników pokazała, że panowie, którzy będąc w łazience mieli okazję zobaczyć tabliczkę z informacją, myli dłonie częściej i używali więcej wody niż studenci, którym takiej tabliczki nie pokazano.

To ważne ze względu na zdrowie publiczne, zwłaszcza w perspektywie sezonu przeziębień i grypy. "Porządne mycie rąk może zapobiegać przenoszeniu wielu chorób. Jednocześnie mamy mocne dowody na to, że ludzie zwykle nie myją rąk tak często ani tak dobrze, jak powinni" - zaznacza Lapinski.

Komentując wyniki, John Courtright z University of Delaware podkreśla, jak ważna jest komunikacja w kampaniach społecznych, prowadzonych na rzecz zdrowia. (PAP)

zan/ ula/

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

Copyright © Fundacja PAP 2024