04.05.2024
06.02.2013 aktualizacja 06.02.2013

Sklerostyna związana z ryzykiem miażdżycy u diabetyków

Wysoki poziom sklerostyny we krwi pacjentów z cukrzycą typu 2 może zwiększać ryzyko chorób układu krwionośnego - poinformowali hiszpańscy naukowcy, których wnioski opublikowało pismo "Diabetes Care".

Sklerostyna jest białkiem produkowanym przez komórki kostne, osteocyty, w celu zahamowania procesów kościotwórczych. Podobnie jak wiele innych białek działa poprzez układ przewodzenia sygnałów wewnątrzkomórkowych Wnt.

Dr Sonia Morales-Santana ze Szpitala Uniwersyteckiego San Cecillio w Grenadzie prowadziła badania w grupie 78 osób z cukrzycą, z których 44 miało jednocześnie zdiagnozowaną miażdżycę. Wykazały one, że poziom sklerostyny we krwi pacjentów ze zmianami miażdżycowymi był znacznie wyższy, a ryzyko rozwoju choroby rosło o 4 proc. z każdym zwiększeniem poziomu sklerostyny o 1 pmol/L.