27.04.2024
10.02.2013 aktualizacja 10.02.2013

Drukowanie narządów coraz bliżej

Drukowanie narządów z grudek ludzkich zarodkowych komórek macierzystych to kolejny krok na drodze ku narządom na zamówienie – informuje pismo "Biofabrication”.

Ludzkie komórki zarodkowe są pluripotentne – potrafią się przekształcić w każdy rodzaj tkanki. To oznacza, że można by z nich wytwarzać dowolne narządy – na przykład serce, wątrobę nerki. Jednak o ile tworzenie dwuwymiarowych hodowli komórek (pojedynczych warstw) jest stosunkowo proste, to w przypadku trójwymiarowych narządów napotyka poważne trudności, związane miedzy innymi z delikatnością komórek.

Wenmiao Shu z Heriot-Watt University w Edynburgu zmodyfikował dysze drukarki 3D w taki sposób, aby mogły delikatnie wystrzykiwać grudki złożone z kilku komórek. Jak wykazały eksperymenty, 99 proc. komórek zachowało swoją żywotność po procesie druku.

Ponieważ grudki komórek są dość spoiste, nie są potrzebne "rusztowania”, które powstrzymałyby drukowany narząd przed rozpłynięciem się.

Oprócz narządów do przeszczepów, można by także tworzyć z komórek macierzystych modele do testowania leków, zastępujące zwierzęta laboratoryjne. (PAP)