02.05.2024
15.04.2013 aktualizacja 15.04.2013

Muchy wybierają ojca swoich dzieci

Samice much decydują, którą spermę wykorzystają do zapłodnienia, w zależności od zachowań godowych samca – wynika z badania opisanego w magazynie „Behavioral Ecology and Sociobiology”.

W królestwie zwierząt samice dysponują wieloma sposobami umożliwiającymi im kontrolę nad ojcostwem. Jedną z takich metod zaobserwowano u gatunku Euxesta bilimeki należącego do muchówek, u którego samice wydalają, a następnie konsumują spermę samca po kopulacji. Przyczynę takiego zachowania badał Christian Rodriguez-Enriquez z kolegami z Instituto de Ecologia w Meksyku.

Wszystkie samice z 74 par muchówek zaangażowanych w badanie usunęły z organizmu ejakulat. Autorzy założyli, że jest to prawdopodobnie element zalotów, jednak dalsze analizy wykazały, że jedna czwarta samic nie pozostawiła w swoim organizmie nawet odrobiny spermy. Może to sugerować, że samice mogą decydować o tym, który samiec będzie ojcem ich dzieci i pozbyć się całego nasienia lub tylko jego części.

Co ciekawe, dłuższe zaloty przed kopulacją zwiększały prawdopodobieństwo wydalenia całej porcji spermy. Autorzy podejrzewają, że samice po długich zalotach przystają na kopulację, aby nie musieć wciąż odrzucać danego samca i pozbywają się ejakulatu, żeby uchronić się przed zapłodnieniem.

Możliwe, że samice pożywiają się nasieniem ze względu na składniki odżywcze, kiedy akurat nie mają dostępu do innych źródeł pożywienia. Naukowcy sprawdzali to poprzez podawanie owadom różnych pokarmów lub nie karmiąc ich wcale. Okazało się, że konsumowanie ejakulatu nie miało znaczenia dla karmionych i pojonych muchówek, natomiast te, które były głodne i spragnione, żyły dłużej od innych wygłodniałych kuzynek, jeśli znalazł się w ich diecie. Badacze sugerują, że jedząc tę substancję muchówki były w stanie zapewnić sobie płyny, co nie jest bez znaczenia na zamieszkiwanych przez nie suchych obszarach. (PAP)