27.04.2024
17.04.2013 aktualizacja 17.04.2013

NASA przypuszcza, że sfotografowała radziecką sondę marsjańską sprzed 42 lat

NASA ogłosiła, że na zdjęciach wykonanych przez sondę Mars Reconnaissance Orbiter widać prawdopodobnie radziecki lądownik Mars 3, który osiadł na powierzchni planety w 1971 roku. W identyfikacji pomogli rosyjscy miłośnicy astronautyki.

Radziecki lądownik Mars 3 był pierwszą sondą, która po wylądowaniu na Marsie była w stanie cokolwiek nadać na Ziemię. Jej transmisja trwała 14,5 sekundy po lądowaniu 2 grudnia 1971 roku.

Przewidywane współrzędne lądowania sondy Mars 3 to w przybliżeniu 45 stopni szerokości południowej i 202 stopnie długości wschodniej, w kraterze Ptolemeusz. Sonda Mars Reconnaissance Orbiter wykonała z orbity okołomarsjańskiej duże zdjęcie tego obszaru w listopadzie 2007 roku, za pomocą kamery wysokiej rozdzielczości HiRISE. Zdjęcie obejmuje 1,8 miliarda pikseli.

31 grudnia 2012 r, na zdjęciu udało się znaleźć przypuszczalne pozostałości po sondzie Mars 3. Wstępne poszukiwania przeprowadziła rosyjska internetowa społeczność miłośników misji Curiosity, kierowana przez Witalija Ugorowa z Petersburga. Ugorow sporządził model pokazujący jak powinny wyglądać elementy sondy Mars 3 na zdjęciach z sondy Mars Reconnaissance Orbiter, następnie grupa przeszukała dokładnie wiele małych elementów na zdjęciu, identyfikując prawdopodobne fragmenty rosyjskiej sondy.

„Chciałem zwrócić uwagę ludzi na fakt, że eksploracja Marsa jest dzisiaj dostępna praktycznie dla każdego. Jednocześnie mogliśmy wskazać na historię naszego kraju, o której po wielu latach przypomniały zdjęcia z Mars Reconnaissance Orbiter” - powiedział Egorow.

Po tych wstępnych analizach, Aleksander Wasilewski z moskiewskiego Instytutu Geochemii i Chemii Analitycznej im. Wiernadskiego skontaktował się z Alfredem McEwenem z University of Arizona, Tucson, kierownikiem instrumentu HiRISE, prosząc o kolejne obserwacje. Zdjęcia z 10 marca b.r. pozwoliły spojrzeć na część wytypowanych obiektów przy innym kącie oświetlenia. Skontaktowano się też z rosyjskimi inżynierami i naukowcami, którzy pracowali przy misji Mars 3.

Na zdjęciach widać obiekt, który może być spadochronem. Jest to bardzo jasna plama o rozmiarach 7,5 metra. Spadochron powinien mieć rozmiary 11 metrów, jeżeli byłby całkowicie rozwinięty. Jednak możliwe że jest częściowo zwinięty, albo jego fragmenty pokrył marsjański pył. Znaleziono też element, który może być modułem lądowania, a niedaleko obiekt będący prawdopodobnie samym lądownikiem Mars 3. (PAP)