27.04.2024
12.05.2013 aktualizacja 12.05.2013

Singapur wśród portów najbardziej podatnych na gatunki inwazyjne

Portem potencjalnie najbardziej zagrożonym przez najazd gatunków inwazyjnych jest Singapur - wynika z duńskiego badania, które opisuje magazyn "Ecology Letters".

Światowy transport morski spowodował, że egzotyczne zwierzęta i rośliny, jak skrzydlice, racicznice zmienne i agresywne wodorosty z gatunku Caulerpa taxifolia podróżują po świecie na kadłubach statków i w zbiornikach balastowych. Ostatnio, dzięki automatycznym systemom identyfikacyjnym śledzącym statki towarowe, naukowcy zyskali wgląd w ich podróże.

Morscy najeźdźcy potrzebują nie tylko transportu, aby zasiedlić nowy ekosystem - muszą im pasować także warunki w nowym miejscu. Dlatego badacze zestawili dane dotyczące środowiska w poszczególnych portach, biogeografii mórz i pozbywania się wody balastowej w odniesieniu do 3 mln morskich rejsów. Wykorzystali te informacje, aby oszacować ryzyko zasiedlenia się inwazyjnych gatunków w różnych portach.

Dobra informacja jest taka, że większości portów raczej nie grozi najazd intruzów przewożonych "na gapę" w wodzie balastowej. Np. porty na Morzu Północnym wypadły z pierwszej dwudziestki najbardziej zagrożonych lokalizacji, mimo panującego w nich ogromnego ruchu. Chłodny klimat w regionie nie jest odpowiedni dla egzotycznych najeźdźców - wyjaśniają badacze.

Największe zagrożenie dotyczy Południowo-Wschodniej Azji, Bliskiego Wschodu i Stanów Zjednoczonych.

Oprócz Singapuru na liście znalazły się m.in. Hongkong, Kaohsiung, Suez, Port Said, Pusan, Jebel Ali, Durban, Jokohama, Nowy Jork i New Jersey oraz Qingdao.

Badacze, z prof. Berndem Blasiusem z University of Oldenburg na czele, wskazują, że w wędrówkach inwazyjnych gatunków można wyróżnić pewien punkt przełomowy - w odległości 8-10 tys. km od ich miejsca pochodzenia. Naukowcy konkludują, że na krótkich rejsach mało prawdopodobne jest, żeby przetransportowane przypadkiem gatunki były obce. Z kolei na długich - szansa przetrwania takiej podróży i przeładunków jest mała, a to niesie za sobą mniejsze ryzyko inwazji.

Badacze przekonują też, że istnieją korzyści z odpowiedniego zarządzania wodą balastową, choć wciąż nie opracowano na to skutecznej metody. (PAP)