04.05.2024
07.06.2013 aktualizacja 07.06.2013

15 czerwca wokół Stadionu Narodowego naukowy piknik

„Życie” będzie tematem przewodnim 17. Pikniku Naukowego Polskiego Radia i Centrum Nauki Kopernik. Ta największa w Europie impreza plenerowa popularyzująca naukę odbędzie się 15 czerwca - po raz pierwszy na Stadionie Narodowym w Warszawie.

W tym roku na pikniku zaprezentuje się ok. 200 instytucji z 22 krajów świata. Wokół Stadionu Narodowego i w alejach do niego prowadzących stanie ok. 190 namiotów, w których będą się odbywać naukowe pokazy i eksperymenty. Najbardziej spektakularne widowiska przez cały dzień będą prezentowane na scenie.

Odwiedzający piknik będą mogli wykonać sakkadometrię, czyli pomiary szybkich ruchów oka (sakkad), będzie można zeskanować w 3D swoją twarz. Poza tym na pikniku przygotowano pokazy "ekstrakcji DNA" z mrożonych truskawek, prezentowane będą modele robotów naśladujących goryla, ważkę czy skorpiona. A chętni pod mikroskopem będą mogli zobaczyć, jak kofeina wpływa na bicie serca rozwielitki Dafni.

Wśród uczestników pikniku od sześciu lat prowadzone są badania socjologiczne. Okazuje się, że co trzeci uczestnik pikniku ma 25–50 lat, drugie tyle stanowią uczniowie (szkół podstawowych, gimnazjów, liceów), a 12 proc. to studenci. Prawie 3/4 gości pikniku mieszka w Warszawie. Wśród przyjezdnych są mieszkańcy niemal wszystkich województw, dominuje jednak mazowieckie. Najliczniejsza grupa to osoby z wykształceniem wyższym (39 proc.). Wśród deklarujących wykształcenie podstawowe (27 proc.) blisko 90 proc. stanowią uczniowie przed maturą. 10 proc. osób poniżej 25. roku życia deklarowało, że piknik pomógł im sprecyzować plany edukacyjne (wybór kierunku studiów, profilu klasy itp.), 4 proc. – że pomógł im wybrać zawód.

Co roku w Pikniku Naukowym uczestniczą instytucje z Polski i z zagranicy. Instytucje naukowe, uczelnie, instytuty badawcze, muzea i instytucje kultury, fundacje związane z nauką oraz koła naukowe prezentują tu swoje osiągnięcia i odsłaniają kulisy swojej codziennej pracy. Pokazują naukę w sposób zrozumiały dla odbiorców w różnym wieku, wykorzystując eksperymenty, pokazy, często także interaktywne eksponaty. Na pikniku reprezentowane są różne dyscypliny naukowe, zarówno nauki ścisłe, przyrodnicze, społeczne i humanistyczne.

Piknik Naukowy Polskiego Radia i Centrum Nauki Kopernik odbywa się od 1997 r. w Warszawie. Piknik Naukowy powstał dzięki inicjatywie i pomysłom: prof. Łukasza Turskiego z Centrum Fizyki Teoretycznej PAN, Roberta Firmhofera (obecnie dyrektor CNK) oraz Krystyny Kępskiej-Michalskiej z Polskiego Radia. Był inspiracją do wielu inicjatyw popularyzujących naukę, m.in. do powstania w Warszawie Centrum Nauki Kopernik.

Piknik odbędzie się 15 czerwca w godzinach od 11 do 20. Szczegółowe informacje o wszystkich atrakcjach i mapa pikniku na stronie: www.pikniknaukowy.pl