26.04.2024
01.07.2013 aktualizacja 01.07.2013

Chwasty, które potrafią zwalczać rośliny własnym herbicydem

Chwasty, które panoszą się na trawnikach i na rabatach, szkodzą innym roślinom nie tylko zagłuszając je. Okazuje się, że dzika trawa - palusznik produkuje własny herbicyd, który zabija okolicznych sąsiadów.

Chui-Hua Kong z China Agricultural University w Pekinie przypomina wraz ze swoim zespołem na łamach "Journal of Agricultural and Food Chemistry", że palusznik jest uciążliwy nie tylko dla właścicieli trawników i ogrodów, ale powoduje też duże straty w uprawach.

Naukowcy od dawna podejrzewali, że te chwasty uciekają się do allelopatii (z gr. allelo - inny i pathos - cierpienie), czyli wpływają poprzez produkowane przez siebie substancje chemiczne na wzrost innych roślin.

Badacze wyizolowali trzy substancje chemiczne uwalniane przez palusznika do gleby i uznali, że rzeczywiście mogą one hamować wzrost pszenicy, kukurydzy i soi. "Wynikające z działania substancji chemicznych zmiany w mikrobiologii gleby negatywnie odbijały się na wzrost upraw" - podkreślili naukowcy, dodając, że chemikalia mogą mieć też bezpośredni, toksyczny wpływ na inne rośliny. (PAP)