05.05.2024
06.07.2013 aktualizacja 06.07.2013

NASA opublikowała niezwykłą panoramę z Marsa

Niecodzienne zdjęcie powierzchni Marsa, złożone z ponad miliarda pikseli, a wykonane przez łazik Curiosity, opublikowała na swojej stronie internetowej amerykańska agencja kosmiczna NASA.

Widok jest pierwszym wyprodukowanym przez NASA zdjęciem powierzchni Marsa większym niż miliard pikseli. Dokładnie rzecz ujmując liczy 1,3 miliarda punktów. Powstało z połączenia prawie 900 ekspozycji z kilku kamer łazika Curiosity, wykonanych w okresie od 5 października do 16 listopada 2012 r.

Zdjęcie pokazuje krajobraz wokół marsjańskiej sondy. Można je obejrzeć w całości na stronie internetowej: http://mars.nasa.gov/bp1/

Można także pobrać na swój komputer niebo uboższą wersję (zajmującą 159 MB): http://www.jpl.nasa.gov/spaceimages/details.php?id=PIA16919

Na panoramie można zauważyć różnice oświetlenia pomiędzy poszczególnymi fragmentami mozaiki zdjęć, wynikające z różnej pory dnia wykonania ekspozycji, oraz różne przezroczystości atmosfery.

Curiosity jest automatyczną sondą eksplorującą powierzchnię Marsa w ramach amerykańskiego projektu Mars Science Laboratory. Lądowanie na powierzchni planety nastąpiło w sierpniu 2012 r. (PAP)