02.05.2024
18.01.2014 aktualizacja 18.01.2014

NASA opublikowała zdjęcie łazika Curiosity wykonane z orbity marsjańskiej

Amerykańska agencja kosmiczna NASA zaprezentowała najnowsze zdjęcie łazika Curiosity i śladów jego przejazdów po powierzchni Marsa, wykonane z orbity przez inną sondę - Mars Reconnaissance Orbiter.

Zdjęcie zostało wykonane kamerę High Resolution Imaging Science Experiment (HiRISE), która jest jednym z instrumentów sondy Mars Reconnaissance Orbiter. Fotografię uzyskano 11 grudnia 2013 roku, a niedawno NASA opublikowała ją na swojej witrynie internetowej.

Na zdjęciu widać obszar krateru Gale. Wśród szczegółów powierzchni można dostrzec ślady kół, pozostawione przez łazik Curiosity w trakcie eksplorowania Czerwonej Planety. Dostrzeżemy także sam łazik.

Nie jest to pierwsza fotografia łazika Curiosity wykonana z orbity przez sondę Mars Reconnaissance Orbiter. Wykonywała ona już zdjęcia w trakcie manewru lądowania Curiosity za pomocą spadochronu, co miało miejsce 17 miesięcy temu. Od tamtej pory co pewien czas dostarcza aktualnych zdjęć trasy pokonanej przez Curiosity.

Łazik Curiosity działa w ramach projektu badawczego o nazwie Mars Science Laboratory. Sonda została wystrzelona z Ziemi 26 listopada 2011 roku, a lądowanie na powierzchni Marsa miało miejsce 6 sierpnia 2012 roku.

Z kolei sonda Mars Reconnaissance Orbiter to sztuczny satelita Marsa, wystrzelony z Ziemi 12 sierpnia 2005 roku, który dotarł na orbitę marsjańską 2006 roku. Oprócz zadań naukowych bywa wykorzystywany do współpracy z innymi misjami marsjańskimi, m.in. wykonując zdjęcia obecnych i dawnych sond badających powierzchnię planety oraz służąc jako przekaźnik do transmisji danych na Ziemię. (PAP)