05.05.2024
07.07.2014 aktualizacja 07.07.2014

Nadmiar światła przeszkadza lemurom

Nadmierne oświetlenie nie tylko uniemożliwia oglądanie gwiazd, ale może też zaburzać cykl reprodukcyjny wrażliwych na to zwierząt - oceniają francuscy naukowcy na podstawie obserwacji lemurów.

"Naturalny cykl dobowy pozwala żyjącym organizmom umiejscowić w czasie różne procesy fizjologiczne i zachowania, w tym migracje, zbieranie zapasów, stan odrętwienia i rozmnażanie" - wyjaśnia doktorant Thomas Le Tallec z francuskiego Muséum National d\'Histoire Naturelle, który prowadził badanie.

Do badania wybrano lemurki myszate, ze względu na ich niezwykle wrażliwy na długość dnia cykl reprodukcyjny. Zimą nie są one seksualnie aktywne. Latem, kiedy jest jasno przez ponad 12 godzin, samce nabierają wigoru, a ich gonady w pełni funkcjonują.

Badacze umieścili w środku zimy nieaktywne seksualnie samce w specjalnych pomieszczeniach, gdzie poziom oświetlenia kontrolowano przy użyciu lamp. W grupie kontrolnej lampy naśladowały pełnię. Drugą grupę doświetlano żółtymi diodami LED, imitującymi światło uliczne. Już po dwóch tygodniach grupa narażona na zanieczyszczenie światłem miała wyższy poziom testosteronu niż grupa kontrolna.

Wydaje się to być wywołane działaniem melatoniny, wrażliwego na światło hormonu, który reguluje proces reprodukcji. Melatonina może być wytwarzana jedynie w ciemności, zatem u lemurków wysoki poziom melatoniny w zimie hamuje aktywność seksualną. Jeśli jednak wprowadzi się nocne światło, produkcja melatoniny zostaje zahamowana. W konsekwencji lemury narażone na nadmiernie oświetlenie mają niższy poziom melatoniny w organizmie. Podobne obserwacje poczyniono u nieaktywnych seksualnie samic lemurków myszatych, u których zanieczyszczenie światłem wywoływało ruję.

Jak uważa badacz, chroniczne narażenie na zanieczyszczenie światłem może wpływać również na możliwości reprodukcyjne ludzi. Nocna praca i sztuczne światło mogą być jego zdaniem związane z zaburzeniami miesiączkowania, spadkiem płodności, poronieniami i przedwczesnymi porodami.

Z zanieczyszczeniem światłem można walczyć, wykorzystując kierunkowe źródła światła czy powłoki, które go nie obijają.

Wyniki badania zaprezentowano podczas trwającego właśnie w Manchesterze dorocznego zjazdu organizacji Society for Experimental Biology. (PAP)