26.04.2024
06.01.2015 aktualizacja 06.01.2015

Asteroida - zabójczyni dinozaurów mogła też zagrozić ssakom

Fot. Fotolia / Fot. Fotolia /

Uważa się, że wymarcie dinozaurów 66 mln lat temu stworzyło warunki, dzięki którym ssaki mogły opanować świat. Z nowego badania wynika, że wiele ssaków podzieliło los dinozaurów - czytamy w "ZooKeys".

Ssaki niższe (Metatheria) to grupa ssaków obejmująca współcześnie żyjące torbacze (np. kangury czy koala) oraz spokrewnione z nimi grupy zwierząt wymarłych. Przez całą kredę zwierzęta te żyły w cieniu dinozaurów. Nowe badania międzynarodowego zespołu ekspertów w dziedzinie ewolucji ssaków i masowego wymierania pokazują, że ssaki te, dawniej liczne i popularne, w pewnym momencie omal nie podzieliły losu dinozaurów.

Jak przypominają badacze, w końcu kredy, ok. 66 mln lat temu, w Ziemię (na terenie obecnego Meksyku) uderzyła asteroida o średnicy ok. 10 km. Zdarzenie to spowodowało serię reakcji i kataklizmów, które wywołały potężne zmiany w środowisku i doprowadziły do zagłady mniej więcej dwóch trzecich wszystkich ssaków niższych, jakie żyły w Ameryce Północnej.

Do tej wymarłej grupy należało ponad 90 proc. gatunków ssaków żyjących na północy Amerykańskich Wielkich Równin (dzisiejsze USA), gdzie bodaj najlepiej na świecie zachowywały się szczątki ssaków z końca kredy.

Po tym masowym wymieraniu ssaki niższe jako grupa nigdy nie odzyskały dotychczasowej różnorodności. Być może dlatego torbacze są dziś tak rzadkie - występują głównie w Australii i Ameryce Południowej.

Na wymarciu ssaków niższych najwyraźniej skorzystały ssaki łożyskowe, czyli takie, u których młode rodzą się stosunkowo dobrze rozwinięte i nie wymagają przebywania w torbie matki. To właśnie one są dominującą dziś na świecie grupą ssaków, obejmującą gatunki tak odmienne, jak myszy i ludzie.

"Klasyczna wersja historii jest taka, że dinozaury wymarły, a ssaki, które czekały na swoją okazję przez ponad 100 mln lat, ostatecznie dostały szansę. Nasze badanie pokazuje, że również wiele ssaków niebezpiecznie zbliżyło się do wymarcia. Gdyby nie kilka gatunków, które miały więcej szczęścia, ssaki mogłyby podzielić los dinozaurów, a nas by tu nie było" - mówi jeden z autorów badania, dr Steve Brusatte z University of Edinburgh.

On i inni autorzy publikacji wskazali nową wersję historii ewolucyjnej ssaków niższych żyjących w kredzie i opracowali dla nich ewolucyjne drzewo. Jak dodają, nowe odkrycia skamieniałości pozwalają na badania wymierania z niespotykaną dotychczas precyzją. (PAP)