01.05.2024
21.01.2015 aktualizacja 21.01.2015

Deficyt witaminy A związany z cukrzycą

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Badania na myszach wykazały, że niedobór witaminy A w diecie wiążę się z utratą powstających w trzustce komórek beta, hamując produkcję insuliny i sprzyjając rozwojowi cukrzycy - informuje" Journal of Biological Chemistry"

Naukowcy z Weill Cornell Medical College w Nowym Jorku wyeliminowali witaminę A z pokarmu podawanego myszom laboratoryjnym. Zaobserwowano wówczas masową utratę komórek beta w trzustce i co za tym idzie obniżenie poziomu insuliny oraz podwyższenie poziomu glukozy we krwi. Po ponownym włączeniu witaminy A do jadłospisu gryzoni liczba komórek beta wzrosła, podobnie jak poziom insuliny, a stężenie glukozy we krwi wróciło do normy.

"Utratę komórek beta obserwuje się u pacjentów z cukrzycą typu 1 oraz zaawansowaną cukrzycą typu 2, dlatego uwaga naukowców skupia się na możliwościach opracowania nowych metod pozwalających na ich zachowanie lub uzupełnienie" - podkreśla autor badań dr Steven Trasino.

Badacz dodaje, że podczas kolejnych analiz naukowcy postarają się wyjaśnić, w jaki sposób deficyt witaminy A powoduje śmierć komórek beta. Wygląda na to, że są one bardzo wrażliwe na brak witaminy A w pożywieniu. Rozpatrywana będzie także skuteczność zastosowania syntetycznego odpowiednika witaminy A u pacjentów z cukrzycą. (PAP)