02.05.2024
25.03.2015 aktualizacja 25.03.2015

Rosja wznowi w 2018 r. turystyczne loty kosmiczne

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Po latach wysyłania w przestrzeń kosmiczną jedynie zawodowych astronautów i kosmonautów, Rosja w 2018 roku planuje wznowić program turystycznych lotów kosmicznych - poinformowały władze rosyjskie.

RKK Energia, rosyjski producent rakiet kosmicznych kontrolowany przez państwo, podała w raporcie opublikowanym we wtorek, że zauważalny w ostatnich latach spadek popytu na turystyczne loty kosmiczne zamierza nadrobić, wznawiając w 2018 roku załogowe loty turystyczne na orbitę okołoziemską.

W latach 2001-2011 Rosja wysłała komercyjnie na Międzynarodową Stację Kosmiczną (ISS) siedmiu kosmicznych turystów. Program musiał zostać jednak zawieszony w lipcu w 2011 roku w związku z wyłączeniem przez Stany Zjednoczone z użycia wszystkich wahadłowców kosmicznych (Space Shuttle), czym NASA zakończyła trwającą trzy dekady erę amerykańskich wahadłowców.

Od tego momentu loty załogowe na stację kosmiczną odbywały się za pośrednictwem rosyjskich rakiet Sojuz.

Rosjanie uczynią jednak wyjątek i we wrześniu br. zamierzają wysłać kolejnego turystę na Międzynarodową Stację Kosmiczną. Ma nim być brytyjska wokalistka i aktorka Sarah Brightman. Na stację poleci statkiem Sojuz, najpewniej ze stacji Bajkonur w Kazachstanie.

Pierwszym kosmicznym turystą był Amerykanin Dennis Tito, który odbył podróż na przełomie kwietnia i maja 2001 roku. (PAP)