27.04.2024
20.09.2015 aktualizacja 20.09.2015

Ochrona pandy zapewnia dobrą ochronę wielu innym gatunkom

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Realizowanie w Chinach programów ochrony pandy wielkiej, żyjącej w warunkach naturalnych, jest bardzo korzystne dla innych zagrożonych gatunków, w tym - ptaków, ssaków i płazów - zauważają naukowcy w "Conservation Biology".

"Chiny objęły ochroną ogromne obszary, na których żyje wyjątkowo duża liczba gatunków nieobecnych nigdzie indziej na Ziemi" - zauważa specjalista w dziedzinie ochrony, Stuart L. Pimm z Duke University (USA). - Najlepiej znane z nich są pandy wielkie, stanowiące rozpoznawany na świecie symbol ochrony gatunków. My chcieliśmy sprawdzić, czy panda służy innym gatunkom jako gatunek osłonowy. Stwierdziliśmy, że geograficzny zasięg występowania pandy wielkiej nakłada się na zasięg występowania 70 proc. gatunków ptaków leśnych, 70 proc. leśnych ssaków i 31 proc. leśnych płazów, jakie żyją tylko na lądowej części Chin".

Autorzy badania wskazują też inne, pomijane do tej pory, ważne gatunki oraz obszary związane z ochroną.

Autorzy nowego badania, Pimm i Binbin Li z chińskiego rezerwatu Gór Syczuańskich, stworzyli obszerną bazę danych na temat występowania różnych gatunków. Wykorzystali do tego mapy przygotowane przez setki przyrodników, pokazujące zasięgi występowania różnych gatunków płazów, ptaków i ssaków. Szczególną uwagę zwracali na gatunki obecne wyłącznie w tym kraju.

"Te endemiczne gatunki mają małe zasięgi geograficzne. Zwykle są to gatunki, których dotyczy większe ryzyko wymarcia" - mówi Pimm.

Z map wynika, że większość takich gatunków rodzimych koncentruje się na terenach górskich, na południowym zachodzie Chin, zwłaszcza w prowincji Syczuan - właśnie tam, gdzie przetrwała panda, i gdzie jej ochronie służą liczne rezerwaty.

"Wielu ludzi martwi się, że chroniąc pandę możemy pomijać inne gatunki. Ale tak nie jest" - zauważa Li.

Wykorzystując wyniki analiz geoprzestrzennych i modele statystyczne naukowcy opracowali kolejną mapę - przedstawiającą te lokalizacje górskie, które najlepiej zapewniają przetrwanie każdemu z endemicznych gatunków. Wykorzystali też możliwości teledetekcji, by wskazać te obszary i wysokości, gdzie zachowały się zdrowe leśne siedliska. Informację tę nałożyli na mapę faktycznie istniejących rezerwatów.

W ten sposób uzyskali mapę pozwalającą prognozować, które okolice zapewniają najlepszą ochronę największej liczbie gatunków, przy okazji ochrony pandy. Wskazali też gatunki, które w ochronie są pominięte, żyjące poza rezerwatami dla pand.

"Jest nadzieja na przyszłość - mówi Li. - Podczas gdy władze i społeczeństwo skupiają się na pandach, łatwiej jest ustanowić w ich regionie nowe obszary chronione i korytarze. To oznacza szansę, że chroniąc siedliska pandy, będziemy też chronić miejsca najważniejsze dla przetrwania innych rodzimych gatunków". (PAP)