Nauka dla Społeczeństwa

27.04.2024
PL EN
05.01.2016 aktualizacja 05.01.2016

Baza studiów przypadku pomoże w nauczaniu zarządzania

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Bazę dydaktycznych studiów przypadku osadzonych w polskich realiach stworzyli naukowcy z Akademii Leona Koźmińskiego. Opisy sytuacji z życia polskich firm i instytucji pomóc mają w nauce zarządzania, marketingu, finansów, wdrażania innowacji.

Naukowcy z Akademii Leona Koźmińskiego opublikowali dwadzieścia studiów przypadków z zakresu zarządzania firmami, organizacjami i zasobami ludzkimi, marketingu, finansów, strategii i wdrażania innowacji. Wśród nich znajdują się opisy rzeczywistych przypadków z polskich organizacji z sektora prywatnego, publicznego oraz pozarządowego.

Trenerzy, szkoleniowcy czy dydaktycy z obszaru zarządzania firmą mogą bezpłatnie pobierać wszystkie udostępnione materiały. Uczeni rozszerzyli je o dokładne instrukcje prowadzenia zajęć. O inicjatywie poinformowali przedstawiciele ALK w przesłanym PAP komunikacie.

Zdaniem prof. Dominiki Latusek z Akademii Leona Koźmińskiego, która koordynuje projekt, dostępne wcześniej materiały dydaktyczne tego typu pochodziły z zagranicy i bywały wyrwane z kontekstu kulturowego. "Dzięki nowym materiałom studenci, słuchacze studiów podyplomowych czy uczestnicy kursów i szkoleń mają w końcu możliwość prześledzenia autentycznych przypadków z polskiego rynku i poznanie sylwetek realnych postaci rozwiązujących problemy firm i instytucji" – mówi profesor.

Opisy realnych sytuacji dostępnych na www.studiumprzypadku.edu.pl obejmują m.in. takie tematy, jak zarządzanie wirtualnym zespołem, kryzysy wizerunkowe czy prowadzenie instytucji pożytku publicznego.

Wśród opisanych przypadków znaleźć można m.in. historię Mikomax, rodzinnej firmy meblowej z Łodzi, która dzięki rebrandingowi, czyli zmianie sposobu komunikacji i oferty dla biznesu, stała się rozpoznawalną na rynku marką. Z kolei specyfikę działania w organizacji non-profit pokazuje przypadek Polskiego Związku Głuchych, obejmujący planowanie kampanii społecznej i promocyjnej.

Wykorzystywanie nieprzystosowanych do warunków panujących w Polsce case studies może negatywnie wpływać na proces dydaktyczny. "Taki zabieg wymaga ostrożności. Studia przypadku tłumaczone na język polski często tracą swoją atrakcyjność, są wyrwanie ze specyficznego kontekstu instytucjonalnego i kulturowego" – tłumaczy prof. Dominika Latusek.

Jej zdaniem mogą one wręcz prowadzić do nabycia wiedzy bezużytecznej lub szkodliwej w innym kontekście, szczególnie gdy analizowane są zagadnienia „twarde” związane z rozwiązaniami prawnymi czy finansami.

Zbiór materiałów może być wykorzystywany w programach akademickich na wszystkich poziomach kształcenia, w edukacji menedżerskiej oraz podczas specjalistycznych szkoleń. Na stronie www.studiumprzypadku.edu.pl zgromadzono unikalne studia przypadków, do których dostęp mają wszyscy zainteresowani. Aby otrzymać dodatkowe materiały, czyli notatki dydaktyczne, wystarczy skontaktować się z zespołem badawczym przez odpowiedni formularz.

Badacze już teraz zapraszają na dwudniowe szkolenie, podczas którego uczestnicy nabędą umiejętności wykorzystywania i opisywania studiów przypadku. Odbędzie się ono w marcu 2016 roku w Akademii Leona Koźmińskiego.

Polskie studia przypadku zostały opracowane w ramach projektu „Alternatywne źródła kapitału społecznego w praktykach zarządzania organizacjami”, finansowanego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju.

Studia przypadków to metoda badawcza, która cieszy się popularnością. Dają one możliwość kształtowania kluczowych umiejętności w obszarze zarządzania. Dzieje się to poprzez angażowanie studentów i uczestników szkoleń w rozwiązywanie sytuacji problemowych zaczerpniętych z praktyki i stawianie ich przed rzeczywistymi dylematami.

PAP - Nauka w Polsce

lt/ mrt/

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

Copyright © Fundacja PAP 2024