27.04.2024
08.03.2016 aktualizacja 29.12.2021

Hormony ze środków antykoncepcyjnych zmieniają geny ryb

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Przenikające do zbiorników wodnych ścieki zawierające etynyloestradiol (EE2), hormon zawarty w wielu tabletkach antykoncepcyjnych, mają negatywny wpływ na zachowanie i równowagę genetyczną ryb - informuje serwis EurekAlert.

Ryby mają więcej receptorów estrogenowych niż ludzie, przez co są szczególnie narażone za szkodliwe działanie estrogenu przedostającego się do zbiorników wodnych. Podczas swoich badań naukowcy z Uniwersytetu Lund w Szwecji skoncentrowali się na trzech gatunkach - łososiu, pstrągu i płoci.

"Nawet niewielkie stężenie EE2 w wodzie ma wpływ zarówno na zachowanie, jak i genetykę ryb. Wcześniejsze badania wykazały, że z powodu tego hormonu u ryb występują problemy z rozmnażaniem. Może to doprowadzić do zniknięcia całych populacji ryb oraz odbić się na kształcie ekosystemów" - mówi autorka badań Lina Nikoleris.

W przypadku obserwowanych ryb zmiany o podłożu endokrynnym powodowały trudności ze zdobywaniem pożywienia.

Substancje zaburzające gospodarkę hormonalną odbijają się także na zdrowiu przyszłych pokoleń, nawet jeśli nie miały one bezpośredniego kontaktu z tymi substancjami - podkreśla Nikoleris.(PAP)