Wielkie wymieranie nie tak katastrofalne dla zwierząt morskich

Największe wymieranie w dziejach naszej planety, na przełomie permu i triasu, ok. 250 mln lat temu, nie było aż tak katastrofalne dla zwierząt morskich, jak dotąd uważano - wynika z analiz opublikowanych w "PNAS".

Dotąd naukowcy sądzili, że pod koniec epoki permu wyginęło 90-96 proc. gatunków. Z analiz geologa i paleontologa Stevena M. Stanleya z Uniwersytetu Hawajskiego w USA wynika jednak, że liczba ta jest zdecydowanie niższa w przypadku zwierząt morskich. Miało wtedy zniknąć z powierzchni Ziemi tylko 81 proc. tych gatunków - wynika z analiz.

Przetrwać miało 90 rzędów i więcej niż 220 rodzin morskich zwierząt. Zdaniem naukowców gatunki, które przeżyły kataklizm, reprezentują bogactwo morfologiczne, fizjologiczne i ekologiczne. "Życie wcale nie zniknęło całkowicie pod koniec epoki permu, jak się często uważa" - przekonują badacze.

Stanley dokonał nowych ustaleń w oparciu o stworzony przez siebie model matematyczny, który można stosować w przypadku innych epok geologicznych. Naukowiec wskazuje, że dotychczasowe kalkulacje były chybione, gdyż stosowane łącznie dane pochodzące z wymierań, które miały miejsce w środkowym i późnym permie. (PAP)