26.04.2024
16.05.2017 aktualizacja 16.05.2017

Dwusetny spacer kosmiczny astronautów na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej

W ostatnich dniach astronauci dokonali kolejnego spaceru kosmicznego w ramach swojej pracy na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS). Był to dwusetny spacer kosmiczny od początku działania stacji ISS i trwał ponad cztery godziny - poinformowała NASA.

Pierwsze wyjście w przestrzeń kosmiczną poza Międzynarodową Stację Kosmiczną odbyło się 7 grudnia 1998 r. Wykonali je amerykańscy astronauci Jerry Ross i Jim Newman w ramach misji wahadłowca Endeavour oznaczonej jako STS-88. W ramach spaceru kosmicznego połączyli wtedy pierwsze dwa moduły stacji - rosyjski Zaria i amerykański Unity.

Od tamtej pory astronauci z różnych załóg spędzili poza stacją orbitalną już 1247 godzin i 55 minut, wychodząc na zewnątrz 200 razy. Rocznicowego wyjścia dokonali 12 maja Peggy Whitson – dowódca ekspedycji 51 oraz Jack Fischer – inżynier pokładowy. Dla Wilson był to już dziewiąty spacer kosmiczny, a dla Fischera pierwszy.

Spacer potrwał ponad cztery godziny. Zadaniem astronautów była wymiana zestawu awioniki, który zapewnia elektryczność i łącza danych do eksperymentów naukowych. Oprócz tego zainstalowano łącznik, który będzie kierował dane do instrumentu Alpha Magnetic Spectrometer. Astronauci naprawili izolacje w punkcie łączenia japońskiego automatycznego ramienia i zainstalowali tarczę ochronną dla portu dokującego używanego na ISS - Pressurized Mating Adapter-3.

Podczas przygotowań do wyjścia poza stację wystąpił problem z serwisową jednostką chłodzącą podłączoną do skafandra Fischera (SCU). Z powodu niewielkiego wycieku zdecydowano, iż jeden zestaw SCU będzie współdzielony przez oboje astronautów. Z tego powodu skrócono czas spaceru kosmicznego z planowanych 6,5 godziny do 4 godzin.

W najbliższych tygodniach przeloty stacji ISS będzie można oglądać w Polsce. W najbliższych dniach nie są to jednak godziny korzystne (np. 17 maja o godz. 1:42 i 3:15 w nocy). Za to pod koniec miesiąca zaczną się przeloty widoczne przed północą (np. 25 maja o godz. 22:38, czy 26 maja o godz. 21:46). (PAP)