04.05.2024
08.05.2019 aktualizacja 08.05.2019

Wiadomo, dlaczego niektóre samice dzięciurów dzielą ze sobą gniazdo

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Niektóre spokrewnione ze sobą samice dzięciurów żołędziowych składają jaja do tego samego gniazda i wychowują pisklęta wspólnie z jednym lub więcej samców. Dzieje się tak najczęściej, kiedy populacja jest wyjątkowo liczna.

Występujące w Ameryce Północnej dzięciury żołędziowe należą do rodziny dzięciołowatych. Tworzą ściśle ze sobą powiązane grupy spokrewnionych osobników i charakteryzują się najbardziej skomplikowanym systemem rozrodu ze wszystkich ptaków na świecie. W ok. 20 proc. grup nawet trzy spokrewnione samice mogą składać jaja do tego samego gniazda. Potem razem wychowują pisklęta lub z pomocą jednego albo większej liczby spokrewnionych samców. To zachowanie określane jest jako wspólne gniazdowanie lub "kooperacyjna poliandria".

Zaledwie pięć innych gatunków ptaków na świecie przejawia podobne zwyczaje. Przyczyny, które mogą prowadzić do takiego stanu rzeczy, opisują naukowcy na łamach "The American Naturalist".

Główni autorzy badania Sahas Barve z Old Dominion University i Walt Koenig z Cornell Lab of Ornithology wykorzystali dane demograficzne zebrane na przestrzeni 35 lat (1982-2016) na obszarze chronionym Hastings Natural History Reservation na środkowym wybrzeżu Kalifornii. Przeanalizowali koszty i korzyści związane ze wspólnym gniazdowaniem, licząc na to, że uda się wytłumaczyć, czemu niektóre samice dzięciurów wykazują takie zachowanie.

Wykazali, że było ono częstsze w latach, kiedy populacja dzięciurów żołędziowych zyskiwała na liczebności, wszystkie obszary lęgowe były zajęte, a pozyskanie własnego gniazda było dla każdej z samic mało prawdopodobne.

Choć dzielenie gniazda z innymi oznacza mniejszą liczbę potomstwa, niż składanie jaj w samotności, to i tak jest to wybór mniejszego zła, gdyż samice gniazdują w takim przypadku ze swoimi matkami czy siostrami, a przecież mogłyby być pozbawione miejsca lęgu w ogóle.

Dzielenie gniazd jest charakterystyczne dla grup, w których są dwa lub więcej samców gotowych do rozrodu, co zwiększa potencjalną liczbę opiekunów i ogólną liczbą piskląt, które zostaną odchowane. Za wyewoluowanie wysoce społecznych zachowań takich jak wspólne gniazdowanie u dzięciurów mogły być odpowiedzialne lata rozkwitu populacji – uważają badacze. (PAP)