02.05.2024
02.06.2019 aktualizacja 02.06.2019

Zaburzenie dwubiegunowe sprzyja rozwojowi choroby Parkinsona

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

U osób cierpiących na zaburzenie afektywne dwubiegunowe obserwuje się większe ryzyko zachorowania na chorobę Parkinsona w późniejszym wieku – twierdzą badacze z Taipei Veterans General Hospital w Tajwanie.

Naukowcy śledzili losy ponad 55 tys. osób z chorobą afektywną dwubiegunową, która charakteryzuje się naprzemiennym występowaniem manii i depresji, oraz ponad 225 tys. osób bez tej przypadłości.

Doszli do wniosku (https://www.eurekalert.org/emb_releases/2019-05/aaon-bdm051719.php), że pacjenci z zaburzeniem dwubiegunowym są bardziej narażeni na rozwój choroby Parkinsona - około siedem razy bardziej, niż reszta.

W dodatku choroba Parkinsona rozwija się u nich wcześniej – przeciętnie w wieku 64 lat (u pozostałych w wieku 73 lat), i częściej dotyka osób wymagających hospitalizacji.

„Potrzeba dalszych badań, by stwierdzić, czy u podłoża tych chorób leżą wspólne procesy lub zmiany w mózgu. Może to obejmować zmiany genetyczne, procesy zapalne albo problemy z przekazywaniem informacji pomiędzy komórkami mózgowymi. Gdybyśmy mogli zidentyfikować podłoże tego związku, być może bylibyśmy w stanie opracować leczenie skuteczne w obu przypadkach” – podsumowuje dr Mu-Hong Chen, jeden z autorów badania.

Rezultaty badania opublikowano w czasopiśmie „Neurology”. (PAP)