Małe rekiny polują na... ptaki

Fot. Fotolia

Żarłacze tygrysie jedzą w oceanach niemal wszystko – od delfinów i żółwi morskich, po gumowe opony. Jednak zanim osiągną dorosłość, ich dieta jest dość niezwykła – okazuje się, że polują na ptaki, i to niekoniecznie typowo morskie.

Jak ogłosili naukowcy w "Ecology", młode żarłacze mają w zwyczaju żywienie się ptakami w rodzaju wróbli, dzięciołów czy gołębi. "Żarłacze tygrysie, widząc łatwy łup, pożerają go, ale zaskakujące jest to, że rekiny jadają ptaki śpiewające. Raczej zakładałbym, że będą polowały na ptaki morskie" - powiedział Kevin Feldheim z Muzeum Historii Naturalnej w Chicago, współautor badania, prowadzący analizy DNA, które ujawniły, jakie ptaki znajdują się w menu rekinów.

Główny autor publikacji Marcus Drymon z Mississippi State University wraz z zespołem przeanalizował próbki zawartości żołądków 105 wyłapanych młodych żarłaczy (zwierzęta nie ucierpiały i wypuszczono je następnie do oceanu). U 41 z nich stwierdzono szczątki ptaków.

Ciała ptaków były nadtrawione, więc trudno było powiedzieć dokładnie, do jakiego należały gatunku. Właśnie dlatego przebadano je pod kątem DNA. "Żadne ze szczątków nie należały do mew, pelikanów, kormoranów czy innych morskich ptaków – podkreślił Drymon. - Wszystkie gatunki były ptakami lądowymi".

To nie pierwsza obserwacja, że żarłacze tygrysie jedzą ptaki. "Na Hawajach jest miejsce, w którym małe albatrosy uczą się latać, a dorosłe żarłacze je wyłapują" - wyjaśnił Feldheim. Jest to jednak pierwszy przypadek, kiedy pojawiły się dowody na to, że rekiny jedzą ptaki żyjące głównie na lądzie. Wynikało to z faktu, że żarłacze przebywały w Zatoce Meksykańskiej w czasie sezonu migracyjnego. "W każdym przypadku moment pożarcia ptaka zbiegał się ze szczytem obserwacji tego gatunku ptaków na wybrzeżu" - zauważa.

"Żarłacze żerują na gatunkach, które mają problemy z przelotem nad oceanem. Podczas migracji są one już zmęczone i mogą wpadać do wody podczas sztormów" - dodał Feldheim. Jak zaznaczył, ptaki lądowe mogą być atrakcyjniejszą zdobyczą niż morskie, gdyż te drugie z większą łatwością poruszają się nad wodą.

Wnioski z badania pozwolą lepiej zrozumieć żarłacze tygrysie, a to umożliwi lepszą ochronę ich. Pokazują też, jak ważne są bazy danych DNA dostępne dla naukowców. "Świadczy to o tym, jak wiele możemy się jeszcze nauczyć o rekinach i co może nam powiedzieć DNA, a czego nie stwierdzimy podczas obserwacji" - uważają naukowcy. (PAP)