04.05.2024
04.06.2019 aktualizacja 04.06.2019

Naturalne środowisko sprzyja „dobrym” bakteriom

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Przywracanie środowiska do naturalnego stanu, w którym występuje wiele różnorodnych gatunków promuje rozwój bakterii korzystnych dla ludzkiego zdrowia – informuje pismo „Environment International”.

Naukowcy z University of Adelaide przebadali ponad 200 próbek gleby pobranych w całej Australii. Jak się okazało, zdegradowane gleby i tereny o niskiej bioróżnorodności częściej zasiedlają bakterie oportunistyczne (o niskim poziomie specjalizacji), podczas gdy zdrowe, zróżnicowane ekosystemy faworyzują bakterie bardziej stabilne i wyspecjalizowane.

Wśród radzących sobie w różnych warunkach bakterii oportunistycznych spotykanych w zdegradowanym środowisku łatwiej o takie, które zdolne są do szukania szczęścia w ludzkim organizmie. Podczas gdy mające swoje stabilne miejsce w ekosystemie gatunki wyspecjalizowane trzymają się tego, co im najbardziej odpowiada.

Wiele bakterii spotykanych na zdegradowanych obszarach należy do tych samych rodzajów co znane bakterie chorobotwórcze: Bacillus, Clostridium, Enterobacter, Legionella i Pseudomonas. Po przywróceniu na takim terenie większej różnorodności biologicznej ekosystem zdominowały jednak bakterie niegroźne dla ludzi.

„Coraz więcej dowodów wiąże zdrowie ludzkie z zieloną przestrzenią wokół domów, a mikroby środowiskowe zapewniają prawdopodobny związek między zdrowym ekosystemem a ludzkim zdrowiem” – powiedział Craig Liddicoat, doktorant z University of Adelaide`s School of Instytut Nauk Biologicznych i Środowiska i główny autor badań.

„Chociaż nie wykazaliśmy bezpośredniego związku między zwiększoną liczebnością tych konkretnych bakterii a częstością zachorowań wśród ludzi, oportunistyczne bakterie w środowisku prawdopodobnie przyniosą więcej ekspozycji na patogeny przenoszone drogą powietrzną i wyższe wskaźniki zakażeń u osób podatnych. W zdrowych, bioróżnorodnych ekosystemach to ryzyko jest zmniejszone” – zaznaczył prof. Phil Weinstein ze School of Biological Sciences University of Adelaide.

Zdaniem autorów poprawa stanu środowiska może korzystnie wpływać na zdrowie okolicznej ludności. Ponadto możliwa jest ocena „stanu zdrowia” gleby i ekosystemów z wykorzystaniem określonych grup bakterii, jako wskaźników biologicznych. (PAP)