26.04.2024
06.06.2019 aktualizacja 06.06.2019

Kraby mają swoje sposoby na kamuflaż

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Kraby należące do jednego gatunku stosują różne techniki kamuflowania się w zależności od rodzaju otoczenia, w którym żyją - czytamy w "Scientific Reports".

Naukowcy z University of Exeter porównali umaszczenie skorup krabów brzegowych (Carcinus maenas) ze skalistych basenów pływowych - z tymi, które żyją na przybrzeżnych równinach błotnych. Okazało się, że kraby z równin ściśle odpowiadały wyglądem otoczeniu, w którym żyły, podczas gdy u osobników zamieszkujących skaliste zbiorniki pojawiało się umaszczenie całkiem inne - wysoce kontrastowe wzory, które odwracają uwagę ewentualnych drapieżników od konturów krabiego ciała.

Kraby brzegowe to najczęściej spotykany gatunek na brytyjskim wybrzeżu. Osobniki, które wzięto pod uwagę w badaniu, pochodziły z sześciu miejsc w Kornwalii.

"Te kraby są bardzo zróżnicowane kolorystycznie i często trudno je dostrzec" - powiedział prof. Martin Stevens z centrum ekologii i ochrony środowiska University of Exeter. W trakcie eksperymentów wykorzystano analizę obrazu symulującą to, co widzą drapieżniki (ptaki lub ryby). W ten sposób sprawdzano, jak kraby się kamuflują.

Tak, jak przewidywali badacze, kraby z basenów pływowych częściej były pokryte kontrastowymi wzorami. Wygląda na to, że jest to efektywny sposób na zamaskowanie skorupy w niejednolitym, skalistym otoczeniu, gdzie dopasowanie się do koloru środowiska często nie jest możliwe. "Z kolei kraby z równin błotnych ściśle odpowiadały kolorowi otoczenia, ale brakowało im kontrastowych wzorów, które w takim ujednoliconym środowisku mogłyby je wydać" - powiedział Stevens.

"Kraby brzegowe często uznawane są za nudne i zielone, ale tak naprawdę mogą być bardzo kolorowe, a każdy osobnik może wyglądać zupełnie inaczej. Nasze badanie po części wyjaśnia, czemu są one tak zróżnicowane" - zaznaczył badacz. (PAP)