Nauka dla Społeczeństwa

26.04.2024
PL EN
08.06.2019 aktualizacja 08.06.2019

Popołudniowe drzemki służą dzieciom w wieku szkolnym

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Dzieci w wieku szkolnym, które co najmniej trzy razy w tygodniu ucinają sobie popołudniowe drzemki, są szczęśliwsze, inteligentniejsze, sprawiają mniej problemów i lepiej radzą sobie w szkole – czytamy na łamach czasopisma „Sleep”.

Naukowcy z Uniwersytetu Pensylwanii i Uniwersytetu Kalifornijskiego (USA) zebrali dane dotyczące nawyków sennych, funkcjonowania psychologicznego oraz cech fizycznych od około 3 tys. dzieci w wieku od 10 do 12 lat (4-6 klasa szkoły podstawowej).

Doszli do wniosku, że mali badani, którzy co najmniej trzy razy w tygodniu spali po południu od 30 do 60 minut, charakteryzowali się wyższym poziomem szczęścia, samokontroli i wytrwałości, a także osiągali wyższe wyniki na skali inteligencji i przejawiali mniej problemów z zachowaniem. Ponadto uczniowie ci ewidentnie lepiej radzili sobie w szkole.

„U dzieci, które drzemały trzy lub więcej razy w tygodniu, obserwowano 7,6 proc. wzrost osiągnięć akademickich w szóstej klasie” – komentuje dr Adrian Raine, jeden z autorów pracy.

Chociaż badanie miało charakter korelacyjny, jego wyniki sugerują, że drzemki mogą wywierać korzystny wpływ na funkcjonowanie dzieci i nastolatków, a na pewno eliminować niedobory snu i zmniejszać ilość czasu spędzanego przed ekranem komputerów i telewizorów.

O szczegółach przedsięwzięcia można przeczytać na stronie: https://academic.oup.com/sleep/advance-article-abstract/doi/10.1093/sleep/zsz126/5499200?redirectedFrom=fulltext. (PAP)

ooo/ ekr/

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

Copyright © Fundacja PAP 2024