
Korzystanie z internetu wpływa na funkcjonowanie poznawcze i społeczne człowieka. Może wywoływać znaczące i długotrwałe zmiany w mózgu – czytamy na łamach „World Psychiatry”.
Naukowcy z kilku prestiżowych ośrodków badawczych, m.in. Uniwersytetu Zachodniego Sydney (Australia), Uniwersytetu Harvarda (USA) czy Uniwersytetu Oksfordzkiego (W. Brytania), przeanalizowali wiodące hipotezy i badania na temat związku pomiędzy korzystaniem z internetu a zmianami w funkcjonowaniu poznawczym człowieka.
Doszli do wniosku, że częste przesiadywanie w sieci może wpływać na modyfikację procesów uwagi, pamięci, a także wzorca interakcji społecznych użytkowników.
Na przykład niekończący się strumień powiadomień i monitów wyskakujących na ekranie smarfona lub komputera zmusza do ciągłego utrzymywania podzielności uwagi, co w konsekwencji zmniejsza zdolność do dłuższej koncentracji na jednym zadaniu.
Tymczasem niezwykle łatwy dostęp do niezmiernie dużej ilości informacji i faktów zmienia sposób, w jaki osoby korzystające z internetu przechowują dane w pamięci, a nawet sposób, w jaki wartościują pozyskaną wiedzę.
Co więcej, internet ustanawia nowe reguły w kontekście nawiązywania i pogłębiania relacji interpersonalnych. W dobie mediów społecznościowych, krótkich wiadomości i „pisma obrazkowego” kontakty międzyludzkie nabierają odmiennego znaczenia, a rozwój relacji przebiega zupełnie inaczej niż dotychczas.
Większość badań na temat oddziaływania internetu na funkcjonowanie człowieka jest jednak prowadzona na osobach dorosłych, dlatego nie do końca wiadomo, jak korzystanie z sieci wpływa na funkcjonowanie i rozwój dzieci.
Według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) maluchy w wieku od 2 do 5 lat nie powinny spędzać przed ekranem więcej niż godzinę dziennie.
Dr Joseph Firth, jeden z badaczy, radzi, by w celu uniknięcia potencjalnych negatywnych skutków, upewnić się, że dzieci nie korzystają z urządzeń elektronicznych kosztem innych, ważnych z punktu widzenia rozwoju aktywności, typu zabawa z rówieśnikami czy sport.
O szczegółach badania można przeczytać na stronie: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1002/wps.20617. (PAP)
ooo/ zan/
Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.