Nauka dla Społeczeństwa

29.03.2024
PL EN
16.06.2019 aktualizacja 16.06.2019

Internet może wywoływać zmiany w funkcjonowaniu mózgu

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Korzystanie z internetu wpływa na funkcjonowanie poznawcze i społeczne człowieka. Może wywoływać znaczące i długotrwałe zmiany w mózgu – czytamy na łamach „World Psychiatry”.

Naukowcy z kilku prestiżowych ośrodków badawczych, m.in. Uniwersytetu Zachodniego Sydney (Australia), Uniwersytetu Harvarda (USA) czy Uniwersytetu Oksfordzkiego (W. Brytania), przeanalizowali wiodące hipotezy i badania na temat związku pomiędzy korzystaniem z internetu a zmianami w funkcjonowaniu poznawczym człowieka.

Doszli do wniosku, że częste przesiadywanie w sieci może wpływać na modyfikację procesów uwagi, pamięci, a także wzorca interakcji społecznych użytkowników.

Na przykład niekończący się strumień powiadomień i monitów wyskakujących na ekranie smarfona lub komputera zmusza do ciągłego utrzymywania podzielności uwagi, co w konsekwencji zmniejsza zdolność do dłuższej koncentracji na jednym zadaniu.

Tymczasem niezwykle łatwy dostęp do niezmiernie dużej ilości informacji i faktów zmienia sposób, w jaki osoby korzystające z internetu przechowują dane w pamięci, a nawet sposób, w jaki wartościują pozyskaną wiedzę.

Co więcej, internet ustanawia nowe reguły w kontekście nawiązywania i pogłębiania relacji interpersonalnych. W dobie mediów społecznościowych, krótkich wiadomości i „pisma obrazkowego” kontakty międzyludzkie nabierają odmiennego znaczenia, a rozwój relacji przebiega zupełnie inaczej niż dotychczas.

Większość badań na temat oddziaływania internetu na funkcjonowanie człowieka jest jednak prowadzona na osobach dorosłych, dlatego nie do końca wiadomo, jak korzystanie z sieci wpływa na funkcjonowanie i rozwój dzieci.

Według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) maluchy w wieku od 2 do 5 lat nie powinny spędzać przed ekranem więcej niż godzinę dziennie.

Dr Joseph Firth, jeden z badaczy, radzi, by w celu uniknięcia potencjalnych negatywnych skutków, upewnić się, że dzieci nie korzystają z urządzeń elektronicznych kosztem innych, ważnych z punktu widzenia rozwoju aktywności, typu zabawa z rówieśnikami czy sport.

O szczegółach badania można przeczytać na stronie: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1002/wps.20617. (PAP)

ooo/ zan/

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

Copyright © Fundacja PAP 2024