19.03.2024
12.06.2019 aktualizacja 12.06.2019

Festiwal Nauki - od czwartku w Biskupinie

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Jak pracują archeolodzy podwodni? Czym podczas badań naukowych zajmuje się kryminolog? Czy "Kajko i Kokosz" mają coś wspólnego z archeologią? Odpowiedzi na te i inne pytania poznają goście Festiwalu Nauki w Biskupinie, który ruszy w czwartek 13 czerwca.

"Ścieżki archeologii – nauka – kultura – popkultura" to pierwszy w Polsce festiwal, którego ideą jest ukazanie pełnego oblicza współczesnej archeologii. Festiwal odbędzie się na terenie rezerwatu Archeologicznego w Biskupinie.

Przez cztery dni (do 16 czerwca) archeologię będzie tam popularyzowało ponad 150 naukowców z całej Polski.

Na odwiedzających czekają liczne stanowiska, na których można poznać narzędzia pracy i osiągnięcia najważniejszych ośrodków archeologii polskiej.

Inicjatorem i organizatorem wydarzenia jest Muzeum Archeologiczne w Biskupinie. W tworzeniu programu wydarzenia udział biorą liczne uniwersytety i muzea z całego kraju.

Na odwiedzających festiwal czeka wiele atrakcji. Za pomocą okularów VR będą się mogli przenieść do zatopionego wraku statku, spróbować swoich sił w sterowaniu minibatyskafem i przemierzyć strój archeologa podwodnego. Będą też mogli zobaczyć, jak działa laboratorium chemiczne; sprawdzić, jak przywraca się ludzkie oblicze odkrytym szczątkom oraz poznać super nowoczesny sprzęt do badań nieinwazyjnych.

"Odsłonimy kulisy pracy archeologa - pokażemy, w jaki sposób prowadzi się badania wykopaliskowe oraz co dzieje się z zabytkami od momentu ich wydobycia z wykopu do ekspozycji na wystawie muzealnej i w publikacji naukowej. Zaprezentujemy nowoczesne metody badań nieinwazyjnych (archeologię lotniczą i metody geofizyczne), a także komputerowe rekonstrukcje - ludzkich twarzy i konstrukcji architektonicznych. Pokażemy archeologiczne prace prowadzone pod wodą oraz opowiemy, w jaki sposób wykorzystuje się w archeologii numizmatykę" - wymienia Łukasz Gackowski z Muzeum Archeologicznego w Biskupinie.

Na Ścieżce naukowej będzie można spotkać specjalistów z instytutów i katedr archeologii z całego kraju oraz z Polskiej Akademii Nauk. Badacze przedstawią swoje dotychczasowe dokonania i zaprezentują metody wykorzystywane w czasie pracy - sposoby konserwacji zabytków, rekonstrukcji i ich datowania, metody stosowane w naukach przyrodniczych takich jak archeozoologia, palinologia, archeobotanika i antropologia fizyczna.

Dopełnieniem tej części będą filmy wyświetlane w ramach Biskupińskiego Przeglądu Filmów Archeologicznych oraz wydawnictwa naukowe.

"Archeologowie zajmują się nie tylko pradziejami czy średniowieczem, ale również bliższymi nam czasami. Metody badań archeologicznych wykorzystywane są na stanowiskach pochodzących z czasów drugiej wojny światowej. Dlatego nieprzypadkowo w Ścieżce kulturowej znalazło się Exploseum - Centrum Techniki Wojennej DAG Fabrik Bromberg. Pracownicy zaprezentują przedmioty znalezione na terenie niemieckiej fabryki trotylu i nitrogliceryny, opowiedzą również nieco więcej o tym ciekawym miejscu" - zapowiada Gackowski.

Wyniki swoich badań zaprezentuje także dr Grzegorz Kiarszys z Uniwersytetu Szczecińskiego zajmujący się badaniem radzieckich baz wojskowych ulokowanych na terenie Polski, w których przechowywano broń atomową. Projekt Trzecia Zona poświęcony jest właśnie tym interesującym badaniom baz ulokowanych w Brzeźnicy, Podborsku i Templewie.

W ramach Ścieżki kulturowej zaprezentują się muzea archeologiczne m.in. z Gdańska, Warszawy i Poznania oraz muzea okręgowe z Torunia i Bydgoszczy. Muzealnicy opowiedzą o sposobach przechowywania zabytków i ich ekspozycji, a także pokażą najciekawsze eksponaty z własnych zbiorów. O metodach badań zanikłych średniowiecznych miast opowiedzą pracownicy Muzeum Regionalnego w Wągrowcu, którzy zaprezentują rekonstrukcję komputerową Dzwonowa.

"A na koniec pokażemy, że współczesna kultura mocno inspiruje się archeologią i to nie tylko w postaciach Indiany Jonesa czy Lary Croft. Liczne nawiązania do tej dziedziny nauki znajdziemy w grach, komiksach, muzyce czy powieściach.

Ostatnia ścieżka - Ścieżka popkulturowa - przeniesie gości festiwalu w świat fantastyki i powieści dla młodzieży. Prelegenci opowiedzą m.in. o Słowianach i ich wierzeniach, średniowiecznych walkach przedstawianych w filmach, przesądach ludowych czy obrazie archeologa wykreowanym i utrwalonym przez popkulturę. W pawilonie muzealnym otwarta zostanie wystawa o dwóch popularnych komiksowych wojach - Kajku i Kokoszu, a na chętnych będą czekać gry planszowe nawiązujące do tematyki archeologicznej.

Planowane są atrakcje dla dzieci i spotkania z autorami książek fantasy – Witoldem Jabłońskim oraz Martą Krajewską.

Serwis Nauka w Polsce jest patronem medialnym festiwalu.

Pełen program dostępny na www.biskupin.pl