Poznano genom smoków z Komodo

Fot. Fotolia

Poznano genom waranów z Komodo, największych jaszczurek obecnie żyjących na Ziemi. O wynikach badań poinformowali naukowcy na łamach pisma „Nature Ecology & Evolution”.

Warany z Komodo, zwane również smokami z Komodo, dorastają do ponad 2,5 m długości, osiągając wagę do 90 kg. Żywią się większymi kręgowcami, głównie ptakami i ssakami. Potrafią pędzić z prędkością 20 km na godz. i wykryć ofiarę z odległości kilkunastu kilometrów. Mimo że są zmiennocieplne, osiągają poziom metabolizmu porównywalny ze ssakami, dzięki czemu są szybkie i wytrzymałe.

Prace amerykańskiego zespołu z Gladstone Institutes, University of California w San Francisco i Ogrodu Zoologicznego w Atlancie pozwolą na lepsze zrozumienie tych niezwykłych cech dzięki zsekwencjonowaniu genomu waranów z Komodo.

"Rozpoczęliśmy prace dziewięć lat temu" - mówi Benoit Bruneau z Gladstone Institutes. Zespół analizował genom dwóch waranów z zoo w Atlancie oraz porównywał z genomem innych gadów, żeby wykryć specyficzne cechy.

Przede wszystkim poszukiwano elementów związanych z adaptacją waranów do ich środowiska naturalnego. Naukowcy badali m.in. geny związane z pracą mitochondriów – elektrowni komórkowych, które decydują o tym, jak efektywnie pracuje serce i inne mięśnie.

Naukowcy wykryli w genomie waranów szereg zmian, związanych z przyspieszeniem metabolizmu. Daje to waranom zdolność do długotrwałej nieprzerwanej aktywności, takiej jak pływanie, bieganie i wędrowanie na długich dystansach. Takich cech nie posiadają inne jaszczurki.

Odkryto również, że u waranów wiele genów związanych jest z funkcjonowanie tzw. narządu Jacobsona (przylemieszowego), dzięki któremu warany potrafią wykrywać feromony i hormony. Ten narząd odgrywa kluczową rolę w polowaniu, rozpoznawaniu bliskich czy w okresie godowym przy poszukiwaniu partnera.

Więcej: https://gladstone.org/about-us/news/dragon-heart (PAP)